-
آقاي عبدالهي به عنوان دبير جشنواره وظايف شما
چيست؟
-
بسم الله الرحمن الرحيم
با درود به روح پر فتوح بنيانگذار و معمار انقلاب اسلامي حضرت اما خميني قدس
(سره) و با سلام به رهبر مقام معظم انقلاب اسلامي. همانگونه كه مستحضريد دبير
معمولاً در هر جشنواره اي وظائف خاص دارد و بنده هم، به عنوان دبير مسئوليت
پيگيري بخش هاي مختلف جشنواره را از بدو شروع كار ششمين جشنواره عهده دار بوده ام
و اگر خدا قبول كند با كم و كاستي هاي فراوان به انجام وظيفه در جهت هر چه بهتر
برگزار گرديدن جشنواره تلاش مي كنم و البته اين تلاش و برگزاري اين جشنواره بدون
مساعدت تك تك دوستان و عزيزان غير ممكن است.
-
چرا همه ساله جشنواره هنري ادبي روستا را برگزار
مي كنيد؟
-
با عنايت به اينكه بناي اين جشنواره همزمان با
هفته بزرگداشت جهاد سازندگي پي ريزي شده است ما تلاش مي كنيم كه اين جشنواره بي
وقفه همه ساله و هر سال با كيفيت برتر و پربارتر از سال پيش در همين مناسبت
برگزار شود چرا كه احساس ما اينست كه رفته رفته جشنواره غالب خاص خود را پيدا
كرده و خواهد كردو اين مخاطب در اين ايام به دنيال گم كرده خود خواهد گشت و اگر
بنا به دلايلي نتوانيم به موقع جشنواره را برگزار نمائيم فكر مي كنم كه
دوستان و هنرمندان از ما گله مند شوند.
-
جشنواره شما در بخش هاي متعدد برگزار شده است.
چه مضاميني مورد توجه شما در هر بخش مي باشد؟
-
همان گونه كه ملاحظه مي فرمائيد عنوان جشنواره
ما هنري ادبي است كه اين مفاهيم بسيار زيادي را در بر مي گيرد كه هر يك از بخش
هاي هنري و ادبي مي تواند موضوعيت خاص خود را در جشنواره ارائه نمايد. البته ذكر
اين نكته را ضروري مي داند كه نام اين جشنواره نه به اين مناسبت كه ادب از هنر
جدا وهنر از ادبيات منفك است بلكه عنواني است براي پويش و تعريف هر چه بهتر
مضامين مورد نظر جشنواره.
به طور مثال بخش فيلم جشنواره تلاش مي كند كه با جهت دادن به هنرمندان و
فيلمسازان مسئله روستا، مسائل و مشكلات، راه حل ها و حتي زيبائي هاي زندگي روستا
را به تصوير درآورد و از آنجا كه ابزار سمعي و بصري بهترين وسائلي هستند كه مي
توانند در ارتقاء سطح مهارتهاي فرهنگي و فني مردم بالاخص روستائيان نقش به سزائي
را ايفا نمايند، همين طور بخش تئاتر كه براي روستائيان سهل اوصول تر است و اين
عزيزان مي توانند با تشكيل گروها هاي كوچك تئاتري به حفظ و احياي مفاهيم فرهنگي،
ملي و سنتي اين مرز و بوم كمك نمايند و مشخصاً بخش جلوه هاي هنر در زندگي
روستائيان اين هدف را سرلوحه ي كار خويش قرار داده چرا كه همانگونه كه مستحضريد
رفته رفته مراسم، آئين و آداب و رسوم و لباس خاص فرهنگ هاي مختلف كشور روبه
فراموشي و زوال مي رود و اين بخش جشنواره مي تواند تأثير به سزائي را در حفظ و
حراست اينگونه ارزش ها برجاي گذارد.
-
فرهنگ و هنر اقوام مختلف ايراني چقدر مورد توجه
شماست و چايگاه آنها در ششمين جشنواره شما در بخش هاي مختلف كجاست؟
-
تا حدودي به اين سئوال در نكاتي كه متذكر شدم
اشاره نمودم، اما ملاحظه مي كنيد كه امسال بخش نوپاي جلوه هاي هنر اصولاً اين هدف
را دنبال مي كند و اجراي مراسم آئيني، بخث تحقيقي، اجراي ماكت، نمايشگاه عكس
كبوترخانه ها حاكي از اهميتي است كه جشنواره براي فرهنگ و هنر اقوام مختلف قائل
شده است. زيرا چنين مراسمي (رقص شمشير، ذكر خنجر، رقص چوب و...) كم كم در جوامع
روستائي رنگ مي بازد و اگر حركت گسترده و همه جانبه اي توسط مراكز ذيربط و مسئول
انجام نپذيرد، قطعاً چنين ويژگي هايي كه در آداب و رسوم و سنن ملي ما وجود دارد
محكوم به فناست.
-
در فاصله پنجمين جشنواره تا ششمين جشنواره چه
مسائلي را بررسي كرده ايد؟ چگونه؟
-
در اين فاصله ما به جمع بندي نقطه نظرهاي دوستان
و صاحب نظران توجه خاصي نشان داده ايم و بخش هاي جديد اين جشنواره گواهي بر اين
مدعاست، البته در همين جا از تمام هنرمندان، صاحبنظران ارباب جرايد، تقاضا مي كنم
كه به تجزيه و تحليل، عملكرد اين جشنواره بپردازند تا ما نيز بيشتر نقاط ضعفمان
را دريابيم و به فكر چاره جويي جهت رفع اين كاستي ها بپردازيم. به طور مثال بخش
جلوه هاي هنر و نمايشگاه كتاب حاصل اين تحقيق و تفحص است و به اعتقاد ما ساير بخش
ها نيز از كيفيت مطلوب تري نسبت به سال گذشته برخوردار گرديده اند و در واقع
بررسي عملكرد اين جشنواره از آغاز تاكنون مي تواند اين سير صعودي را نمايان سازد،
هر چند كه تا رسيدن به اهداف كامل، راه زيادي را در پيش داريم.
-
تفاوت بين جشنواره پنجم و جشنواره ششم چه از نظر
شكل و چه از نظر محتوي چيست؟
-
تفاوت هاي ظاهري آن كه اشاره شد، اضافه شدن بخش
هاي هنر و نمايشگاه تخصصي كتاب روستا از تفاوت هاي ظاهري جشنواره است، كه در بخش
كتاب ما به جهت تشويق و ترغيب نويسندگان، ناشران، و مترجمان جوائزي را به عنوان
بهترين در نظر گرفته ايم كه اميدواريم نتايج اين تصميم گيري در سال هاي آتي نمود
عيني داشته باشد. مسئله ديگر تفكيك بخش هاي فيلم جشنواره است چرا كه ما سال گذشته
فقط بهترين فيلم بلند، بهترين فيلم كوتاه داستاني، آموزشي و مستند را داشتيم، اما
هم اكنون بخش فيلم هاي آموزشي ترويجي به عنوان بخش جنبي به طور بسيار مختصري آغاز
گرديده كه شامل نمايش چهار فيلم است و اميد آن را داريم كه بتوانيم اين بخش را در
جشنواره هفتم به عنوان يكي از بخش هاي اصلي فيلم جشنواره به علاقه مندان عرضه
نمائيم. بخش ديگر فيلم هاي ترويجي است كه امسال رقم قابل توچهي فيلم آموزشي و
ترويجي به جشنواره رسيده است اين بدون شك حاصل تلاش همكاران ما در برگزاري
جشنواره و ايجاد تحرك در فيلم سازان براي ساختن چنين مضاميني است و در واقع در
غناي اين بخش را مي توان چون توليدات ارزشمند مركز گسترش سينماي تجربي و نيمه
حرفه اي و مديريت امور تصويري جهاد سازندگي به حساب آورد. مروري به سينماي روستا
از بخش هاي جديد اين بخش فيلم جشنواره است كه به ارائه آثار قبل و بعد از انقلاب
اسلامي پرداخته و در واقع زمينه اي فراهم گرديده است كه ديدگاه ها و تفكرات فيلم
سازان را نسبت به مسائل روستا قبل و بعد از انقلاب مورد نجزيه و تحليل قرار داده
و چه بسا كه جهت هر چه مشخص تر گرديدن هدف اين بخش جاي يك سمينار بررسي سينماي
روستا با حضور دست اندركاران سينماگران، جامعه شناسان روستائي و ... خالي است كه
اميدواريم بتوانيم اين سمينار را نيز در جشنواره بعدي و يا در يك فرصت مناسب
برگزار نمائيم، تا به نقطه نظرات جديدي در خصوص هنر و به خصوص سينماي روستا دست
يابيم.
-
آيا ستادي براي برگزاري اين جشنواره وجود دارد؟
چنان چه هست چگونگي كار و برنامه ريزي هايش چگونه بوده است؟
-
در سال هاي گذشته غالباً به طور مقطعي چند ماه
قبل از شروع جشنواره ستادي بدين منظور تشكيل مي شد كه عمدتاً ماه هاي اول سال اين
اين حركت شكل مي گرفت ولي خوشبختانه از سال گذشته دبيرخانه اي بنا به دستور
معاونت محترم امور اجتماعي برادر كلانتري در محل مجموعه نشر و تصوير تأسيس گرديد
و اين امر موجب شد كه برنامه ريزي نسبتاً منظم تري شكل پذيرد. همچنين ايشان هيئت
مديره اي را منصوب كرند تا به شكل منظم اين حركت و جشنواره را هدايت نمايد و در
واقع سياست گذاري هاي مربوط به اين جشنواره توسط هيئت مديره انجام مي گيرد. اما
در مجموع با توجه به نو پا بودن اين دبيرخانه نارسائي هاي بسياري وجود داردكه
اميدواريم براي سال هاي آتي مدتفع گردد. اما در مورد شكل برنامه ريزي، ابتدا
جلسات هيئت مديره تشكيل شده و راجع به بخش هاي گوناگون و چگونگي اجار تصميم گيري
مي شود. سپس براي هر بخش مسئولي در نظر گرفته مي شود كه اين شخص عهده دار كليه
مسائل مربوط به بخش خود خواهد بود و اين ستاد تحت رهبري مدير جشنواره كه برادر
عزيزمان آقاي لدني عهده دار اين مسئوليت سنگين هستند هدايت شده و امور اجرايي را
آغاز نموده و تا پايان نيز به همين ترتيب روند خود را طي مي نمايد.
-
در بخش نمايش تئاتر بيشتر شكل براي شما مطرح است
يا محتوي؟
-
در ارتباط با تئاتر بايد عرض كنم كه اصولاً همين
كه ما براي بخش تئاتر جشنواره قائل هستيم به دليل نوع ارتباط و اينكه گروه هاي
روستائي هم مي توانند به طور مؤثر و مستقيم در اين بخش شركت داشته باشند و از
حساسيت ويژه اي برخوردار است ولي با عنايت به اينكه نمي خواهيم راه را بر گروه
هاي حرفه اي كه مضامين روستائي را دستمايه كار قرار مي دهند مسدود كنيم، بخشي به
نام تئاتر حرفه اي يا نيمه حرفه اي كه عمدتاً از گروه هاي استاني تشكيل شده اند
اضافه كرده ايم تا به نوعي ترغيب و تشويق هنرمندان تئاتري كه با مضامين روستا سر
و كار دارند احساس كنند از سوي مركزي به نام جشنواره هنري ادبي روستا حمايت مي
شوند اما در ارتباط با فرم و محتوي بايد عرض كنم كه فرم و محتوي لازم و ملزومند و
هيج يك بدون ديگري معنا پيدا نخواهد كرد، چرا كه اگر يك تئاتر فرم بسيار قوي و
حرفه اي را در نظر بگيريم كه تهي از محتوي غني باشد هرگز پاسخگوي نظرات ما و
نتيجتاً مخاطب روستائي نخواهد بود و بالعكس اگر يك تئاتر با مضموني بسيار ارزشمند
در غالبي ناتوان و ضعف به بيننده ارائه شود مسلماً ارتباط لازم را با مخاطب خود
برقرار نخواهد كرد. ولي نهايتاً فرم بايد در خدمت محتوي باشد ولي ما فرم را ارجح
بر محتوي نمي بينيم. بلكه هر دو مكمل يكديگرند.
-
محتوي نمايش نامه ها، انتخاب شده از طرف
برگزاركنندگان جشنواره است يا خود هنرمندان؟
-
در ارتباط با محتوي نمايش ها عرض كنم كه ما
اطلاعيه اي را از طريق رسانه ها منتشر كرديم كه موضوع روستا را به طور عام مطرح
مي نمود اما از ميان حدود 50 متن رسيده به دفتر جشنواره جشنواره ما ابتدا، هيئت
انتخاب متون را مطالعه كرده و بهترين متن ها را براي انتخاب نهايتاً انتخاب كردند
و طي قرار هايي با گروه هاي اجرا كننده به شهرستان ها عزيمت كردند و فرم را نيز
در ارتباط با متون ارسالي بررسي كردند و نهايتاً تعداد 11 گروه نمايشي كه بهترين
آثار را به لحاظ فرم و محتوي ارائه نموده بودند براي بخش مسابقه تئاتر انتخاب
نمودند. و به تعبيري پاسخ شما اين است كه متون را جشنواره انتخاب كرده اما به
لحاظ موضوع (روستا به طور عام) مطرح بوده است.
-
چه برنامه ريزي هايي در جهت غناي جشنواره هاي
آتي در زمينه مسائل قومي و فولكلور وخصوصاً جذب هنرمندان در زمينه هاي مختلف براي
ارائه آنها پيش بيني كرده ايد؟
-
براي سال هاي آتي تصميم داريم جشنواره هاي تئاتر
و نمايش هاي سنتي فولكلوريك و بومي را در مناسبت هاي مختلف در طول سال برگزار
نمائيم تا با شناخت بيشتر و دقيقتر بتوانيم آثار ارزنده تري را براي جشنواره هنري
ادبي در تهران انتخاب نمائيم و در اين رابطه اميد داريم كه با ياري وزارت فرهنگ و
ارشاد اسلامي و اساتيد و صاحبنظران با تحقيق و تفحص بيشتري به انتخاب علاقمندان
شركت در گردهمايي نمايشي بپردازيم.
-
نمايشگاه عكس جشنواره شما اختصاص به كبوتر خانه
ها دارد. منظور از اين تأكيد چيست؟
-
با توجه به اينكه در سال هاي گذشته موضوع عكس و
مسابقه آن نيز به طور عام مطرح بود و اين مطلب باعث شد كه بازديدكنندگان علاقه
زيادي نشان ندهند و بنا به پيشنهاداتي كه در سال هاي گذشته به جشنواره ارائه شده
بود، همين طور نظر عكاسان شركت كننده بر اين بود كه با عكس ها موضوعي برخورد شود،
بهتر آن ديديم كه نمايشگاه عكس را در خدمت بخش جلوه هاي هنر قرار دهيم و از اين
پس نيز سعي خواهيم كرد كه فقط در ارتباط با موضوع خاصي نمايشگاه را برگزار نمائيم
و ترجيهاً از يك عكاس و همان طور كه ملاحظه مي فرمائيد تمام عكس ها در ارتباط با
كبوترخانه ها و عكاس آن آقاي محمدطاهر بهزادي است. ضمناً قرار بود نمايشگاه عكسي
از آثار آقاي مهراد گودرپدر به نام «از تهران تا هرات» كه محور آن روستاهاي جنگ
زده افعانستان بود در نمايشگاه عرضه شود كه متأسفانه به دليل ضيق وقت و همين طور
دير رسيدن عكس ها تحقق نيافت كه من در همين جا از تلاش اين هنرمند تقديرمي نما يم
و از ايشان عذرخواهي مي كنم و اميدواريم كه در سال هاي آينده بتوانيم از آثار
ايشان استفاده نمائيم.
-
نمايشگاه كتاب جشنواره شما وسعتي ندارد و هر
غرفه با تعداد قليلي كتاب برپاست. آيا منظور خاصي داشته ايد؟
-
همان طور كه عرض كردم اين نمايشگاه براي اولين
بار و با موضوعات محدودي برپا گرديده است و هدف آن نيز همان گونه كه ذكر آن رفت
اين است كه با ناشران، مؤلفان و مترجمان كتاب هاي خاص روستائي و تخصصي ارج نهاده
شود، اما مطمئناً اگر قرار باشد كه در سال هاي آينده نمايشگاه كتابي برپا شود
ابعاد آن گسترده تر خواهد بود هر چند كه اصولاً مطبوعات در اين رابطه اصولاً
محجورند و در اين زمينه كمتر فعاليتي ديده مي شود مگر ارگان ها و سازمان هاي خاص
كه بنا به وظيفه خود نسبت به انتشار چنين كتب و نشرياتي مبادرت مي ورزند. همچنين
اين نمايشگاه را مي توان به عنوان دست گرمي براي سال هاي آتي تلقي نمود هر
چند كه دوستان انتشارات در اين فرصت اندك و محدوديت امكانات و زمان، استقبال
نسبتاً خوبي را نشان داده اند.
-
هيئت داوران بر اساس چه سياستي فيلم ها و
تئاترها را ارزيابي مي نمايند؟
-
ملاك اصلي داوران در انتخاب و ارزيابي برگزيده
ها طبيعتاً برمي گردد به سياستها و اهداف جشنواره وآن هم محور آموزش، ترويج و
مسائل اجتماعي و فرهنگي خاص روستائيان مي تواند از عمده محورهاي آراء داوران
باشد. البته اين بدين معنا نيست كه هنر، و تكنيك ارائه پيام در نظر قرار نگيرد و
همانگونه كه اشاره كردم فرم و محتوي هر دو ملاك عمل قرار خواهند گرفت.
-
چرا غرفه هائي از صنايع دستي اقوام مختلف ايراني
نداريد؟
-
اين موضوع برمي گردد به سازمان امور عشايري كه
متأسفانه امسال برخورد فعالي نداشت اگر سال گذشته را به خاطر بياوريم، مي بينيم
كه نمايشگاه صنايع دستي در ابعاد بسيار وسيعتري مورد نظر بازديدكنندگان قرار گرفت
اما امسال نمايشگاه صنايع دستي ما در فرش خلاصه شده است كه آن هم به همت شركت
تعاوني هاي فرش دستباف، وابسته به وزارت جهاد سازندگي تحقق يافت كه من از صميميت
اين برادران كمال تشكر را دارم و اميدوارم كه در آينده بتواينم، نظر سازمان هاي
مربوطه همچون سازمان امور عشايري، اتحاديه شركت هاي تعاوني روستائي، سازمان صنايع
دستي جهت برگزاري اين جشنواره جلب نمائيم نكته ديگري كه باعث تضعيف اين بخش
گرديده است، همزماني روز جهاني صنايع دستي است كه در اين رابطه نمايشگاهي در محل
دائمي نمايشگاه ها برگزار شده است كه بخش اعظمي از اين نيرو و امكانات را به خود
اختصاص داده است.
-
آيا در طول سال براي غناي بيشتر جشنواره روستا
با مراكز فرهنگي وهنري دولتي و غيردولتي ارتباط داشته ايد؟
-
اين سئوال را به نحوي در ارتباط با فعاليت
جشنواره توضيح داده ام اما باز هم متذكر مي شوم كه از زمان آغاز برنامه هاي
جشنواره با مراكز ذيربط در هر بخش تماس حاصل مي شود و معمولاً هم از كمك هاي اغلب
مراكز بهره مند بوده ايم. به طور مثال در ارتباط با بخش فيلم جشنواره بايد از
معاونت امور سينمائي وزارت ارشاد جناب آقاي اندار نهايت تشكر را بنمايم كه
دستورات مساعد را در جهت برپايي اين جشنواره صادر فرمودند، همين طور فيلمخانه ملي
ايران كه بخش مرور فيلم هاي روستائي سينماي ايران بدون ياري آنان ميسر نبود.
مديريت جشنواره ها و مجامع سينمائي، حوزه هنري سازمان تبليغات به خصوص
توليد اين سازمان، كانون
پرورش فكري كودكان و نوجوانان، صدا و سيماي جمهوري اسلامي، مركز گسترش سينماي
تجربي و نيمه حرفه اي دانشگاه هنر و بنياد سينمائي فارابي و... مراكزي بودند كه
امسال ما را در برپائي اين جشنواره ياري دادند كه بنده در همين فرصت از اين
عزيزان و مسئولان تك تك اين مراكز سپاسگزاري مي نمايم. همين طور در بخش هاي غير
دولتي مراكز توليد و پخش فيلم هاي بلند سينمائي، نشريات سينمائي، مطبوعات و...
برخورد بسيار مناسبي با بخش جشنواره داشته اند.
-
مثلاً از تجربيات مركز هنرهاي نمايشي در ارتباط
با مسائل تئاتر، چه از نظر شكل و چه محتوي برخوردار بوده ايد؟
-
در ارتباط با مركز هنرهاي نمايشي كه امسال دومين
سال مشاركت اين مركز با جشنواره است به خصوص در زمان تصدي برادر بزرگوارم جناب
آقاي منظري همكاري نسبتاً خوبي با اين جشنواره صورت مي گرفت و ما هميشه از نظرات
اين عزيزان و كارشناسان اين مركز استقبال كرده و خواهيم كرد واميدواريم كه همگان
ما را در برپائي اين چشنواره بالاخص بخش تئاتر را همچون گذشته ياري فرمايند.
-
آيا از اين مركز و مركز فيلمسازي وزارت فرهنگ و
ارشاد اسلامي و بنياد سينمايي فارابي كمك هايي در زمينه هاي مختلف شكلي و محتوايي
خواسته ايد؟
-
مراكزي كه نام برديد همان گونه كه اشاره كردم در
زمينه هاي مختلف هر كدام بنا به تشكيلات و چارچوب وظائف مساعدت بسيار خوبي را با
چشنواره داشته اند و اميدواريم كه اين همكاري هر چه بهتر و صميمانه تر از گذشته
ادامه پيدا كند. همچنين از تمام كاركنان مديريت جشنواره و مجامع سينمايي بالاخص
جناب آقاي اميد كه همواره از راهنمائيهاي ايشان بهره برده ايم سپاسگزارم.
-
چگونگي انتخاب شما در گزنيش نمايشنامه ها و فيلم
ها چگونه بوده است؟
-
قبلاً هم عرض كردم كه با توجه به معيارها و ملاك
هاي مورد نظر چشنواره هيئت هايي به انتخاب متون نمايش، فيلمنامه ها و فيلم ها و
ساير بخش ها پرداخته اند كه حاصل كار آنها را در بخش هاي مختلف جشنواره شاهد
هستيم. به طور مثال همان گونه كه عرض شد در بخش نئاتر حدود 50 متون نمايش به دفتر
جشنواره رسيد كه پس از بررسي 11 متن براي بخش مسابقه انتخاب شد كه در دو بخش
تئاتر روستائي و نيمه حرفه اي اجرا خواهد شد و دو گروه داور به طور مجزا
درباره اين نمايش ها قضاوت مي نمايند.
در بخش فيلمنامه جشنواره تعداد 120 فيلمنامه به چشنواره عرضه شد كه طي دو مرحله
نهايتاً تعداد 23 فيلمنامه داستاني بلند و كوتاه آموزشي و مستند هستند كه داوران
به قضاوت در ارتباط با آنان خواهند پرداخت و نهايتاً در هر بخش به نفرات اول تا
سوم جوائزي اهداء خواهد گرديد. اما با توجه به كثرت فيلمنامه هاي رسيده و اينكه
حقي از كسي تضييع نشود با توجه به اينكه فيلمنامه هاي با كيفيت روزهاي آخر
چشنواره به دستمان رسيدند، بر آن شديم كه نتايج نهائي فيلمنامه ها را در فرصت
ديگري كه چنان دور هم نخواهد بود اعلام نمائيم، چرا كه مطالعه فيلمنامه ها و
قضاوت درباره آنها كار بسيار مشكل و طاقت فرسائي است و بنده درهمين فرصت از تمام
كساني كه دراين بخش شركت فرموده اند تشكر مي كنم و به دليل عدم نتايج اين بخش از
جشنواره در مراسم اختتاميه از همگي اين عزيزان پوزش مي طلبم.
در بخش فيلم جشنواره نيز تعداد 45 فيلم كوتاه 16 و 35 ميليمتري شركت كرده بودند
كه ازميان آنها 27 فيلم به بخش مسابقه راه يافتند همچنين تعداد 14 فيلم بلند
سينمائي از جمله متقاضيان شركت در بخش مسابقه جشنواره بودند كه 7 فيلم از ميان
آنها انتخاب گرديده است. 7 فيلم نيز كه از فيلم هاي برتر سينماي ايران در ارتباط
با روستا هستند كه البته مسائل محتوائي و ديدگاه فيلمساز و آيا اينكه اين فيلم ها
واقعاً روستائي هستند يا روستا به عنوان سمبل براي بيان استعاره اي موضوع مورد
استفاده قرار داده اند جاي بحث ديگري را هم كه در اين مقوله نمي گنچد نيز در بخش
مروري به سينماي روستا به نمايش درخواهد آمد. همچنين 4 فيلم آموزشي خارجي در بخش
جنبي بين الملل به نمايش درخواهند آمد كه پيش زمينه اي خواهد بود براي بخش مستقل
بين المللي فيلم هاي آموزشي و ترويجي.
-
استقبال مردم از ششمين چشنواره به نظر شما چگونه
بود؟
-
علي الظاهر با توچه به تنوع بخش ها و تلاشي كه
برادران و دست اندركاران در بخش هاي مختلف چشنواره كشيده اند، استقبال نسبتاً
خوبي از چشنواره و بخش هاي آن صورت گرفته است، اما قضاوت نهائي را مي گذاريم به
عهده مردم و منتقدين كه هميشه روشنگر راهمان بوده اند و بدون نصايح وراهنمائي هاي
ايشان اين بار به سر منزل مقصود نخواهد رسيد كه استدعاي من از اين عزيزان اين است
كه چشنواره را از آن خود بدانند و با نقد و نظرات سازنده ما را در پيدا كردن
الگوهاي مناسب و باشكوه و غني تر برگزار كردن جشنواره ياري نمايند.
-
در مقايسه، بخش تئاتر شما و استبال مردم با
جشنواره ي تئاتر فجر چگونه است؟
-
در مورد اين سئوال عرض مي كنم كه متأسفانه بنده
در هيچ يك از برنامه هاي تئاتر فجر افتخار حضور نداشته ام و آن هم به دليل
مسئوليت و مشغله اي است كه در ايام فجر به عهده دارم و بيشتر شاهد تلاش عزيزانمان
در بخش فيلم جشنواره هستم، بنا بر اين اجازه بدهيد كه در اين باره اظهار نظر
نكنم.
-
چنانچه مسائل ديگري باري گفتن داريد بفرمائيد.
-
در پايان از تمام دست اندركاران،
هنرمندان، مسئولان و تمام كساني كه به نحوي ما را در برگزاري اين جشنواره ياري
داده اند سپاسگزاري مي نمايم و توفيق روز افزون ايشان را از درگاه احديت مسئلت مي
نمايم. همچنين از مساعدت هاي بي دريغ شهردار هنر پرور تهران در حمايت از اينگونه
حركت هاي فرهنگي وهنري كمال تشكر و سپاسگزاري را دارم و اميدوارم كه همواره ما و
ساير گردانندگان مجامع فرهنگي وهنري كشور را ياور باشند. به علاوه از مدير كل
محترم روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران، مديرعامل و هيئت مديره و مسئولين
اداره روابط عمومي بانك كشاورزي، جناب آقاي جعفري سرپرست محترم تئاتر شهر و ساير
همكاران ايشان در تئاتر شهر، شركت سهامي شيلات ايران ، سازمان دامپروري تمامي