دفاع مقدس ـ دوره پنجم(۱۳۷۳)
بيانيه هيأت داوران :
با عرض
سلام خدمت سروران گرامي، ميهمانان ارجمند و هنرمندان عرصه ي فرهنگ و هنر دفاع مقدس
و عرض ادب به پيشگاه مطهر طالبان مسير وصل واصلان طريق الي ا...، شهيدان هميشه حاضر
و هميشه شاهد. و تقديم بهترين درودها و سلام ها به روح پرفتوح بزرگ بسيجي هنرمند،
امام روح ا.. كه هنر چگونه زيستن و چگونه مردن را در اين ظلمتكده ي دنياي معاصر به
روشني تصوير كرد. و عرض ارادت و تجديد عهد ولايت با مقام
معظم رهبري كه پرچم پرافتخار مدرسه ي عشق در خطوط مقدم مبازره با تهاجم فرهنگي بدست
تواناي ايشان مسير را منور مي كند.
پنجمين جشنواره ي فيلم دفاع مقدس پس
از گذشت 14 سال از آغاز تجاور نظامي عراق به ميهن اسلاميمان، در حالي كار خود را
آغاز كرد كه تلاش براي حفظ اصالت و ارزش هاي فرهنگ بسيجي، همچنان در پيكره ي سينماي
دفاع مقدس نقشي غيرقابل انكار دارد و كماكان اين نوع سينما نشان مي دهد كه مي تواند
بهترين عرصه ي ممكن براي بيان ارزش هاي والاي اسلامي باشد.
سينماي دفاع مقدس در طول عمر با
بركتش كه در شكل گيري آن حداقل 85 كارگردان فيلم بلند سيمايي (يك سوم كارگردانان
سينماي ايران) مشاركت داشته اند و حاصل آن توليد بيش از يكصد فيلم سينمايي پيرامون
دفاع مقدس و مسائل حاشيه آن (يعني حدود يك چهارم توليدات سينماي ايران) و همچنين
تعداد بسيار زيادي فيلم كوتاه مي باشد، شاهد افت و خيزهاي زيادي بوده و نيز در اين
مسير شاهد چه انگيزه ها و تلاش هاي مقدسي. تلاش هايي كه به جرأت مي توان آن را از
بركات جنگ و ذخاير انقلاب اسلامي مي دانست و اميد آن داشت كه بدست امانتداران صديق
اين دوره به نسل هاي بعدي سپرده شود. تا اين فرهنگ كه چيزي جز فرهنگ بلاء و ابتلاء
نيست بشكل هنرمندانه اش ثبت شود كه محقق نمي شود مگر با همتي والا، كسب صلاحيت هاي
لازم، عزمي جزم، روشنگريي عالمانه و حفظ روحيه تعبد.
آنچه هم اكنون فرا راه عاملان اين
نوع سينما قرار دارد چه بسا راهي است پرفراز و نشيب تر از آنچه تاكنون پيموده اند و
اين ايجاب مي كند كه اينان بلادرنگ در خاكريزهاي خط مقدم مبارزه با تهاجم فرهنگي كه
بي شباهت به همان تهاجم نظامي سالهاي قبل نيست قرار گيرند و با سلاح ميسرشان همان
كنند كه بسيجيان شيردل در زمان جنگ...
و بر مسئولين محترم فرهنگي نظام است
كه زمينه اين رويارويي و مبارزه مقدس و اجتناب ناپذير را فراهن نمايند كه انشاالله
اينكار نيز همانقدر ثواب دارد كه آن يكي...
و در اين راه دشوار، فرامين رهبر هنرمند و هنرشناسمان را ناديده گرفتن خطاست.
هيأت داوران پنجمين جشنواره ي دفاع مقدس توصيه هاي خود را با در نظر گرفتن آثار
ارائه شده بدين شرح اعلام مي دارد:
1ـ بر همه ي هنرمندان، بويژه فيلمسازان فيلم هاي دفاع
مقدس فرض است كه فرهنگ بسيجي بودن را بيش از پيش شناخته و در جهت تعميم اين فرهنگ،
تمام تلاش خود را مصرف، و تمام ابزار لازم براي تفهيم همين معنا را بكار گمارند و
به اين باور برسند كه در فيلم دفاع مقدس، اصالت با همين فرهنگ است نه ابزار و ادوات
نظامي.
2ـ همانگونه كه دفاع مقدسمان جهات گوناگون و متنوعي داشت
بنظر مي رسد لازم است در ابتدا اين وجوه شناخته شده و مضامين
فيلم هاي دفاع مقدس از اين زوايا ارائه گردد. بطور مثال در سالهاي اخير بندرت شاهد
فيلم جنگي كه در آن به نقش خانواده پرداخته شود بوده ايم و از اين دست است موضوع زن
و دفاع مقدس.
3ـ نقش غيرقابل انكار فيلم هاي مستند جنگي در شكل گيري سينماي دفاع مقدس را همگان
بخاطر داريم.
لازم است براساس تصوير موجود از جبهه ها، فيلم هاي مستندي با ساختار مناسب ساخته
شود كه بدين وسيله از امكانات موجود و غيرقابل تكرار استفاده مناسب و مكرر بعمل
آيد.
4ـ ضرورت حفظ تصاوير آرشيوي مربوط به زمان جنگ را بهيچ
وجه نمي توان انكار نمود و هر چند اين موارد ارتباطي با امر قضاوت در جشنواره
ندارد، ليكن هيأت داوران نگراني خود را درخصوص حفظ اين گنجينه ي تصاوير را اعلام
داشته و اميدوار است در اين خصوص توجهي ويژه بعمل آيد.
5ـ قاعدتاً بايستي توازن بين نيازهاي منطقي موجود
استفاده از تصاوير آرشيو و امكان بهره برداري از آنها بوجود آيد و اميد است
صداوسيما، لشكرهاي مختلف سپاه پاسداران و ديگر ارگان هايي كه داراي اين نوع تصاوير
هستند در اين خصوص مساعدت لازم را مبذول نمايند.
6ـ لازم است توجه جدي در جهت توليد فيلم كوتاه جنگي بعمل
آيد و البته در اين خصوص ساختار حرفه اي اثر نبايستي فراموش گردد.
7ـ بايستي اين اعتقاد بوجود آيد كه صرف ايجاد صحنه هاي
پر زدوخورد، موفقيت فيلم تضمين نمي شود. چرا كه در بسياري موارد خلاف آن ثابت شده و
چه تعداد فيلم هايي كه هزينه كم، موفقيت زيادي داشتند. و اين مهم بخصوص با سازمان
ها و ارگانهاي دولتي است كه بايد در نظر داشته باشند سينماي جنگ محل كسب و تجارت
نيست و نبايد باشد.
8ـ امكانات مختلف براي شكل گيري يك فيلم جنگي از مجاري
متعددي تأمين مي گردد. لازم است اين اجزا پراكنده، وحدتي قابل قبول پيدا نمايند.
چرا كه در غير اينصورت خود به شكل سدي محكم در برابر فيلمسازي دفاع مقدس خواهند
بود.
9ـ سينماي جنگ را نبايد در برهه جديد محل آزمون، خطا و
تجربه ي نوآموزان سينما نمود. چرا كه پرداختن به دفاع مقدس كه ريشه در فرهنگي عميق
دارد لزوم ورود افرادي مجرب و كارآزموده را مي طلبد و درخصوص نوآموزان، فيلمسازان،
كوتاه مي تواند محل خوبي براي دريافت هاي فردي باشد.
|