اصغر توسلي،مسعود آب پرور و سعيد اكبريان؛
هيأت انتخاب جشنوارهي فيلم «آينه» شدند
اسامي هيات انتخاب نخستين جشنواره فيلم كوتاه آينه كه با موضوع مواد مخدر و اعتياد از 24 تا 28 مرداد ماه در فرهنگسراي هنر (ارسباران) برگزار ميشود، مشخص شد.
به گزارش ايسنا به نقل از دفتر ارتباطات رسانه اي جشنواره آينه اصغر توسلي، مسعود آب پرور و سعيد اكبريان به عنوان هيأت انتخاب اين جشنواره كار انتخاب 184 فيلم رسيده به جشنواره را در قالبهاي مستند، داستاني و تجربي براي رقابت در مرحله نهايي گزينش ميكنند. آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره علاوه بر 66 تهيه كننده شخصي توسط 17 مركز دولتي و غيردولتي كه در زمينه تهيه و توليد فيلم كوتاه فعاليت دارند به دبيرخانه ارسال شده است. 184 فيلم رسيده از شهرهاي تهران، كرمان، كرمانشاه، بندرعباس، شيراز، اردبيل، آبادان، لرستان، سنندج، كرمان و اصفهان ميباشد. گفتني است هيات انتخاب جشنواره آيينه كار خود را اوايل مرداد ماه آغاز كرده است. - پويان شاهرخي مديرعامل خانه سينماگران جوان با اشاره به جشنواره فيلم آينه، گفت: در حال حاضر يكي از سوژههايي كه بيشترين توليدات را در عرصه فيلمهاي كوتاه و مستند دارد معضلات اجتماعي به صورت عام است كه مواد مخدر نيز يكي از زيرشاخههاي آن ميباشد. به گزارش ايسنا، شاهرخي ظرفيت سينماي مستند را براي پرداختن به معضلات و آسيبهاي اجتماعي بسيار زياد دانست و اظهار داشت: به دليل اينكه فضاي كافي براي ساخت فيلمهاي كوتاه مهياست ظرفيت آن بسيار زياد است و گرنه اعتبار ويژهاي براي اين گونه فيلمها در اين زمينه وجود نداشته است. وي ضمن اشاره به سينماگراني كه در زمينه موادمخدر فيلم ميسازند، افزود: در رابطه با ساخت فيلمهايي با موضوع موادمخدر، اعتياد و معضلات اجتماعي نگاه افراد بايد نسبت به معضلات اجتماعي كاملا اصولي، حرفهاي و منطقي باشد و كارها جذابيت خاصي براي بيننده داشته باشد. بنابراين براي كار در حوزه مواد مخدر بايستي جذابيت بوجود آورد. كارگردان فيلم “چهگوارا” در خصوص برآورد هزينه يك فيلم كوتاه در رابطه با مواد مخدر اظهار داشت: برآورد هزينه، مقداري سخت است. بعضي از فيلم ها 500 هزار تومان تا 11 ميليون تومان هزينه داشته است. بنابراين فكر مي كنم با 15 ميليون تومان مي توان يك فيلم كوتاه جدي با رويكرد علمي در اين زمينه ساخت. وي هنرهاي تصويري را در نمايش معضلات اجتماعي مهم و موثر خواند و اظهار داشت: سينما صرفاً ميتواند اين معضلات را نمياش دهد و به بيننده و مسئولين هشدار دهد، اما وظيفه هنرمند يا سينماگران اين نيست كه به دنبال حل معضل بروند البته بحث ارائه راهكار در يك اثر هنري متفاوت است. كارگردان فيلم ”درخت بيزمين“ برنامههاي سينمايي و تلويزيوني كه در خصوص مواد مخدر تهيه و توليد شده است را آثار ضعيف و نازلي برشمرد و ادامه داد: علت ضعف كار در اين زمينه نگاه سطحي سازنده و طراح كار است اما اين ضعف ساختار و محتوا در بيننده يك نوع دلزدگي بوجود ميآورد كه در دراز مدت نتيجهاي كاملا عكس نتيجه دلخواه سازنده فيلم را ميدهد. شاهرخي نگاه عميق به مساله مواد مخدر و اعتياد در حوزه فيلم را از نكات قابل توجه دانست و افزود: سينماگران بايد تلاش نمايند كه جنبههاي روانشناختي و جامعه شناسي اين گونه معضلات را هم در نظر بگيرند و لايههاي دروني اين پديده سوم را به معرض نمايش بگذارند. وي حركتهاي فرهنگي در خصوص معضلات اجتماعي را مثبت ارزيابي كرد و خاطرنشان كرد: جشنوارهها و حركتهاي فرهنگي در حقيقت يك موج ضداعتياد در سطح جامعه هستند و به شكل غيرمستقيم باعث كاهش پيشرفت اين معضل ميشود. شاهرخي در پايان اظهار داشت: خانه سينماگران جوان به عنوان عضوي از شبكه سازمانهاي غيردولتي پيشگيري از مواد اعتيادآور همواره تلاش نموده با حركتهاي اصولي و برنامه ريزي شده، نقشي هرچند كوچك در اهش مصرف مواد مخدر در جامعه ايفا كند.انتهای پیام /