پاسخ عليرضا رئيسيان به اعتراضهاي دستاندركاران “دوئل” و ”مزرعه پدري”
در پي اعتراضهايي نسبت به جشن خانه سينما از سوي دستاندركاران فيلم “دوئل” و ”مزرعه پدري” عليرضا رئيسيان، رئيس كانون كارگردانان گفت: حقوق معنوي كارگردان به او اين حق را ميدهد كه در جشنواره يا يك مراسم فرهنگي شركت بكند يا نكند اما در عين حال فكر ميكنم شايد شايستهتر اين بود كه تهيهكننده و كارگردان “دوئل” اعتراض خود را به اين صورت ابراز ميكردند كه كارگردان و تهيهكنده مورد داوري قرار نگيرند اما اين امتياز داوري را از بقيه عوامل فيلم دريغ نميكردند. چون جشن خانه سينما با يك جشنواره رقابتي تفاوتش در اين است كه نوعي نمايش فيلم در ضيافت حرفهاي محسوب ميشود.
وي در گفتوگو با خبرنگار هنري ايسنا اظهار داشت: اتفاقي كه در فيلم “دوئل” افتاد، يك حادثه مطلوب در سينماي حرفهاي ايران است . وي در ادامه تصريح كرد: براي اولين بار عناصر حرفهاي، فني و تكنيكي سينماي ايران بدرستي كنار هم قرار گرفتند. بنابراين به شدت براي من و دوستان ديگر كه علاقمند به اين فيلم بودند، باعث تعجب و تأسف بود كه چرا نبايد در ضيافت خود اهالي سينما، اين فيلم مورد تقدير واقع شود؟! عليرضا رئيسيان همچنين به اعتراضهاي تهيهكنندگان “مزرعه پدري“ و “اشك سرما“ اشاره كرد و به ايسنا گفت: اين اعتراضات به نظر من قبل از اينكه به خانه سينما برگردد به صنف مربوط خودشان (اتحاديه تهيهكنندگان) و ساختار برگزاري جشن سينما مربوط ميشود. وي افزود: آنچه باعث شد از 7 سال قبل (اولين دوره برگزاري جشن سينما) اين شبهات قوت بگيرد، از جمله، نوع داوري توسط خود دستاندركاران است كه عوارضي را به دنبال دارد. يعني بخشي از كساني كه خودشان ذينفع هستند درگير مسائل اجرايي جشن ميشوند، كه اين اتفاق ممكن است مشكلاتي را بوجود آورد. در عين حال در ساختار حرفهاي داوري هم هيچ كس نيست كه تبيين بكند، هدف از برگزاري جشن سينما رسيدن به چه نقطهاي است. كارگردان ”ايستگاه متروك“ با تأكيد بر اينكه دستاندركاران حرفهاي سينما با انتخابي كه ميكنند بايد سينماي حرفهاي را تقويت كنند، گفت: حتي اگر باعث انتخاب فيلمهاي مستقل و خاص هنري شود. وي در ادامه تصريح كرد: در آيين نامه جشن، ارتقاء سينماي حرفه اي اشاره اي نشده و كميته برگزاري با داورها، جلساتي برگزار نمي كند كه دقيقاً اين نقطهنظرها تبيين شود، براي همين شاهد هستيم نام فيلمي كه در چند رشته كانديدا شده در بهترين فيلم نيست، چون يك صنف خاصي، كانديدهاي هر رشته را انتخاب ميكند و ممكن است گرايش داوران صنف خاص به سمت چند تهيهكننده خاص كه نفوذ بيشتري دارند، افزايش يابد. بنابراين وقتي به ليست كانديدهاي امسال نگاه كنيد، ميبينيد سينماي حرفهاي در آن خيلي ضعيف است. رئيس كانون كارگردان ضمن اشاره به نامهي دستاندركاران فيلم “دوئل”به بخشي كه درباره كانون كارگردانان آمده بود، اشاره كرد و به ايسنا گفت: اين قستي كه به ما مربوط ميشد، متوجه نشدم كجاست. ما به عنوان كانون كارگردانان در توليد يا دفاع از اين فيلم كارشكني كرديم؟! اما اشكالي ندارد كه كارگردان “دوئل” نكاتي را به ما متذكر بشود و حتماً ما بايد به صورت جدي به اين نكات توجه كنيم.انتهای پیام /