منوچهر طياب:
برنامه ريزي صحيحي براي توسعه سينماي مستند نداريم
ما برنامه ريزي صحيحي براي توسعه سينماي مستند نداريم، و سياست گذاري هاي دراز مدتي هم براي اين امر نكرده ايم. من و امثال من،مثل پيچ ومهره هايي هستيم كه تنها در به راه اندازي ماشين سينماي مستند, نقش داريم.
«منوچهر طياب»، مستند ساز پيشكسوت, روز دوشنبه (7 دي ماه) درجمع مستندسازان در خانه هنرمندان حاضر شد و به تماشاي فيلم هاي مستند دهه 40 و 50 از جمله فيلم «ريتم» (از ساخته هاي خودش در سال 1350) نشست ضمن بيان مطلب فوق گفت: سينماي مستند ما درست مثل كتاب خواندن ما است. مگرچند درصد مردم ما كتاب مي خوانند؟ اين مردم سينماي مستند را هم نمي بينند. هر چند همه جاي دنيا، سينماي مستند, مهجور است. رسانه هايي مثل تلويزيون اين وظيفه دارند كه مستند را ميان مردم جا بيندازند و به وسيله اين ابزارها بايد به ساخت و نمايش مستند دست زد. «منوچهر طياب» درباره فيلم «معماري اسلامي ايران» و شرايط تهيه آن گفت: قرار بود با همكاري يكي از شبكه هاي آلمان 14 فيلم راجع به معماري ايران بسازم كه از سوي طرف قرارداد ايراني, در اين زمينه هيچ گونه فعاليتي صورت نگرفت. ولي وزارت فرهنگ و هنر آن زمان براي اين فعاليت سرمايه گذاري كرد و بعد گوشزد كردند كه در صورت پايان ساخت, از طرف نمايندگان فرهنگي ايران در خارج از كشور در اختيار تلويزيون هاي اروپايي قرار مي گيرد. ما در ظرف 3 سال اين مجموعه را ساختيم كه معماري ايران را از پيش از تاريخ دوران ماد و هخامنشي، ساساني، معماري اوليه اسلامي، معماري سلجوقي ، معماري دوران تيموري, صفويه و بناهاي مختلف مثل مسجد شيخ لطف الله را شامل مي شود. قابل ذكر است كه فيلم «معماري اسلامي ايران» كه به دوره صفويه مي پردازد، سهشنبه، (8 دي ماه) در هفته فيلم مستند, در خانه هنرمندان به نمايش درآمد.انتهای پیام /