بحر العلومي، نويسنده، منتقد و بازيگر:
هنر، صنعت سينما، قرباني مديران مياني
سيدابراهيم بحرالعلومي، منتقد، بازيگر و نويسنده سينما در گفتگو با سايت سينمايي سوره گفت: به نظر من در جشنواره بيست و سوم، اگر كسي بايد پاسخ گوي سطح نازل فيلم ها باشد مديران مياني فرهنگي كشورند.
ابراهيم بحرالعلومي معتقد است مديران ارشد، طرح هاي كلان فرهنگي را پي مي ريزند و تصويب مي كنند؛ اما هزينه ها كجا مي رود، پاسخ با مديران مياني است. اين است كه سينما با تعريف هنر و صنعت به جايي مي رود كه نمي تواند دخل و خرجش را حل و فصل كند. همين است كه سينماهاي جنوب شهر تغيير كاربري داده اند و فجر كه محصول يك سال آينده فرهنگ تصويري كشور را فراهم مي كند، ارتباط با مخاطب را برقرار نمي سازد. اين چند فيلمي هم كه ديده ام به اين قطع ارتباط كمك مي كنند. چون اكثراً فاقد ظرف و مكان مشخص و به روز بودن اند و تاريخ مصرف دارند و طبقه اي خاص را نشانه رفته اند. نه ضد جنگ اند و نه درويش گرا. تقسيم بندي «معناگرا» را چگونه ارزيابي مي كنيد؟ - اگر تقسيم بندي وجود دارد، اگر يارانه اي، پول و سرمايه اي هست كه بايد در اختيار افرادي براي ساخت فيلم معناگرا قرار گيرد، خب به گروهي كه پيش تر در اين زمينه ثابت شده اند، قرار بدهند. مگر در سال هاي پيش «هبوط»، «نار و ني» و «استعاذه» ساخته نشد و اين تقسيم بندي هم وجود نداشت. توجه به معنا و كم توجه به ماده در همه سبك هاي سينمايي آوانگارد، سياسي انيميشن و ... وجود دارد و بايد بدانيم كه سينما هنري ملموس است و معنا از طريق شكل رخ مي دهد. دلايل حضور كم رنگ تماشاچي در سينماها را چه مي دانيد؟ - يك فضاي عمومي در سينما هست كه عدم امنيت مي آورد. البته منظورم عدم امنيت شاغلين در سينما، نبود بيمه و قشري گري به لحاظ ساخت آثار سينماي ايران است كه باعث تعطيلي كل مفهوم سينما خواهد شد. دستمزدهاي آنچناني و بي قواره، چهره هاي صرفاً زيبا باعث شد كارگردان ها هم تلاش نكنند. عدم نزديكي به واقعيت هاي جامعه و جشنواره زدگي همه و همه باعث تعطيلي سينما و عدم حضور تماشاچي در سالن هاي سينما مي شود. بايد سينما و هنر و صنعت توأمان شوند. سينماگر بي پناه، فاقد پشتوانه و منتظر انتخاب شدن اند، نه انتخاب كردن با كوله باري از تجارب مثبت و منفي و دلي پرتشويش و مديران مياني بي دغدغه، باعث شده اند كه در اين دست انداز قرار بگيريم.انتهای پیام /