«محسن اميريوسفي» كارگردان فيلم «خواب تلخ»:
من هم دوست دارم يك صندلي كارگرداني داشته باشم
نقد و بررسي «خواب تلخ» ساخته «محسن اميريوسفي» با حضور كارگردان و «بايرام فضلي» فيلمبردار فيلم به نمايندگي از كل گروه در سينماي مطبوعاتي برگزار شد.
به گزارش سايت سينمايي سوره، «محسن اميريوسفي» كارگردان فيلم «خواب تلخ» كه از پيش برنده سه جايزه معتبر از جشنواره «كن» فرانسه و جشنواره «تسالوينكي» يونان شده بود و اخيراً مفتخر به دريافت جايزه «اسكندر طلايي» نيز شده است؛ گفت: چندپيشگي من در فيلم «خواب تلخ» به دليل شرايط فعلي و ساخت فيلم اول است. من هم دوست دارم يك صندلي كارگرداني داشته باشم و حرفه اي تر نگاه كنم، اما نمي شد چون امكانش نبود. در ضمن همه آن چيزي كه باعث شد به سراغ چنين سوژه اي نرويم ترس و توقع ما از استفاده نابازيگران در فيلم است. مي توانستم از بازيگران حرفه اي استفاده كنم، اما غرض، مستندگونه بودن فيلم بود. به هر حال نقاط اوج و فرود زيادي بايد خلق مي شد و من «كپشن هاي» اپيزود گونه قرار دادم و روايت هاي متفاوت گذاشتم. قصدم اين بود كه به بهانه مرگ نوعي نگاه به مرگ داشته باشيم. مرده شوي من واقعاً مرده شوي بود. خودم هم در اواخر كار به يك مرده شوي قابل تبديل شدم. كار با نابازيگر و آشنايي با شخصيت ها را از حالت بزن و در رو بيرون آوردم و با آنها تمرين كردم. بايد ديالوگ ها را با لهجه و توانايي بياني آدم هايم همسان مي كردم. همان نابازيگرها را يك مقدار متفاوت با آدم هاي واقعي كه خودشان بودند تطبيق كردم. اين يك شكار لحظه ها نبود و كلي كار برد. بنابراين توقع را بالا برديم كه به خلق اين اثر منجر شد. «بايرام فضلي» فيلمبردار «خواب تلخ» گفت: با توجه به بودجه اندك فيلم و بضاعتمان كه تا همين حد بود، فيلم را ساختيم. اميدوارم فرم خوبي خلق كرده باشيم و متهم به جشنواره بازي نشويم و يك ويژگي جديدي به سينماي خودمان داده باشيم. وي ادامه داد: در مورد حلقه فيلم هاي ما، در ابتدا 50 حلقه نگاتيو براي كار در نظر داشتيم اما كار با نابازيگر باعث شد تا 130 حلقه نگاتيو مصرف شود؛ اما نتيجه خوب شد و بازيگران شكل حرفه اي از خود نشان دادند. «محسن اميريوسفي» در پايان اين نشست افزود: استفاده از نماهاي نسبتاً دور براساس اين فكر بود كه موقعيت فضاي فيلم، اولويت و اثر مهم فيلم است و سعي كرديم از اندام بازيگر بيشتر استفاده كنيم. طنز تلخ قضيه هم اين بود كه مرده شويي به مرگ خودش نزديك مي شود. من در اين فيلم نگاه بد و منفي نمي بينم. وقتي فيلمي ديده مي شود مهم اين نيست كه چه هست؛ مهم حقيقت و فهم آن است.انتهای پیام /