از سينماي انديشه، معنوي و ديني تا سينماي معناگرا!
سينمايي كه در آن انسانيت و ارزش هاي انساني به نمايش درمي آيد
يكشنبه 18 بهمن ماه ساعت 18 نشست سينماي معناگرا با حضور هيأت داوري بخش سينماي بين الملل معناگرا با حضور عبدالله اسفندياري، كريستف زانوسي، تادائو ساتو، احمدمجتبي جمال، حسن بلخاري و پيتر مالون و اجراي نادر تكميل همايون برگزار شد.
به گزارش سايت سينمايي سوره،«تادايو ساتو» در ابتداي اين نشست گفت: «همه گونه فكر در دنيا وجود دارد؛ اما در همه كشورها همه آدم ها مثل هم هستند ما در اين جشنواره از ميان تمام فيلم هاي بخش معناگرا پنج فيلم خوب ديديم.» وي درباره سينماي معناگرا گفت: هر فيلم كه مفهومي خوب داشته باشد و به آدم ها اميد دهد، ارزشمند است. من در بخش مسابقه جشنواره معناگرا يك فيلم ترسناك ديدم كه به نظرم اصلاً در حيطه سينماي معناگرا نيست. زانوسي گفت: در زندگي همواره منطق و عقل گرايي، نمي تواند محور باشد. بايد به ناخودآگاه نيز توجه شود به اين ترتيب نگاه خردگرايي مي تواند راه را براي معناگرايي بازكند. وي افزود: مفهوم معناگرا به طور مشخص به مفهوم كلي تري به نام پديده هاي محرمانه و رازآميز بازمي گردد. اگر ما نگاه خردورزانه را به قدري توسعه دهيم كه راه را بر معناگرايي ببنديم. دستاوردي نخواهيم داشت و در اين صورت به توضيح بسياري از چيزها مثل عشق و مرگ دست نمي يابيم. معناگرايي به نوعي سفر به ديگر سو است. انسان ممكن است فعاليت هاي گوناگون داشته باشد؛ اما زماني اين تلاش ها مفهوم تازه پيدا مي كند كه جوينده خود را در بستر چيزي ببيند كه دنبالش است؛ يعني: بازگشت به خويشتن.» اسفندياري افزود: وقتي ما مي خواستيم براي اين رويكرد نامي بيابيم، اسامي مختلف پيشنهاد مي كنند منظور از سينماي معناگرا، سينمايي است كه معنا داشته باشد؛ اما با توجه به سابقه ادبياتي ما، معنا در مباحث فلسفي ما تعبيري ديگر دارد. سينماي معناگرا به انسان مي پردازد. اين كه حقيقت او چيست؟ شادماني ها و خردش كجاست؟ زندگي در همين چارچوب خاص محدود نمي شود. اگر بخواهيم معنايي مشترك براي سينماي معناگرا پيدا كنيم بايد بگوييم وقتي فيلمساز به خود انسان و به دوست داشتن و تعلقاتش مي پردازد، سينماي معناگرا شكل مي گيرد. در ادامه اين نشست پيتر مالون گفت: در كشور ما فرايندي از سكولارو كاتوليك وجود دارد. ما به دنبال معنا و خداوند هستيم و اين كه بدانيم معناگرايي يعني چه؟ مي خواهيم اين مسأله را در سينما انعكاس دهيم و نظرات مان را بيان كنيم. ما دنبال زبان خردجويانه هستيم كه خدا، سرنوشت، قيامت و سفر به ديگر سو را توضيح دهد و ما را به برداشتي از روح، معناگرايي و زندگي برساند. ما دنبال ارزش ها هستيم كه در جهت رسيدن به معنا بايد سپري كنيم. اين ارزش ها ريشه مذهبي دارند. اشتراكات دنياي مسيحيت و اسلام زياد است. اين كار محملي مي شود تا فيلم هاي مورد نظر كنار هم قرار بگيرند و محك بخورند. در اين جشنواره فيلم هاي خوبي ديدم، مثل «يك تكه نان»، «سفر بزرگ» و «باباعزيز». احمدمجتبي جمال گفت: رسانه سينما، رسانه اي فوق العاده است كه در ساختارش هنرهاي گوناگون دخالت دارند. ما از منظر معناگرايي به دنبال سينمايي هستيم كه در آن انسانيت و ارزش هاي انساني به نمايش درمي آيند. ما تلاش داريم در كشورمان فيلم هايي بسازيم كه گرايش هاي مذهبي دارند. هنوز سينماي ما به اين ورزيدگي نرسيده؛ اما در همين حد هم جاي خوشحالي دارد. حسن بلخاري، ديگر سخنران اين نشست گفت: تبيين و تعريف سينماي معناگرا را خيلي مهم مي دانم. دوستان سينماي معناگرا را سينماي مذهبي نمي دانند كه اين درست است. معنا را اعم از مذهب و رمزگرايي مي دانيم. در تعاريفي كه گاهي ارائه مي شود، معنا را در برابر ماده درنظر مي گيرند كه اين غلط است. معناگرايي مقابل ماده نيست. سينمايي كه هنرمندش به اسم هنر، كاسبي مي كند و هدفش فقط سرگرم كردن تماشاگر است، سينماي معناگرا نيست؛ اما سينمايي كه تماشاگر را به فكر وادارد، سينماي معناگراست. بلخاري افزود: هنر، تجلي نيست، هنر تحقق است، هنرمندي كه به ادراك باطني از خلق رسيده باشد، مي تواند سينماي معناگرا داشته باشد. هنرمندي كه حقيقت را تجربه كند در رديف سينماي معناگرا قرار مي گيرد. در پايان نشست اسفندياري گفت: به طريق برنامه اي كه اعلام مي شود هر دو هفته يك بار يك فيلم معناگرا نمايش داده مي شود و جلساتي پيرامون آن ها برگزار خواهد شد.انتهای پیام /