«عليرضا رسولي نژاد» كارگردان صحنه هاي خارجي:
مي خواستم به مدرنيته ايراني اشاره كنم
دور نهم نشست هاي تخصصي، نقد و بررسي اكران در روز نهم فيلم هاي جشنواره فجر اختصاص به فيلم «صحنه هاي خارجي» ساخته «عليرضا رسولي نژاد» اختصاص يافت. اين جلسه با حضور كارگردان و اهالي مطبوعات ساعت 18 روز سه شنبه (20 بهمن ماه) درمحل سينما مطبوعات (سينما صحرا) برگزار شد.
به گزارش سايت سينمايي سوره، «عليرضا رسولي نژاد» كارگردان فيلم تجربي «صحنه هاي خارجي» گفت: در اين مي خواستم به مدرنيته ايراني اشاره كنم و به اين نتيجه رسيدم كه در فيلم از نريشن و موزيك آماده استفاده كنم تا حال و هواي فيلم تعديل بشود و فيلم دچار مشكل نشود. در مورد موسيقي فيلم هم از كسي مشورت نگرفتم و اپيزودها و ايده هاي تم فيلمنامه را پيش تر مورد نظر داشتم و 90 درصد موسيقي با فيلمنامه نويسي كارم موازات داشت وپيش تر همه موسيقي انتخاب شده بود. وقتي فيلمنامه نوشتم به اينكه بازيگران خاصي داشته باشم فكر كرده بودم چون برايم مهم بود. قرار نبود كار و حركات خاصي انجام دهند بيش تر شكل و شمايل اين دوستان برايم مهم بود چون مثل اكسسوار از ايشان استفاده مي كردم و بازيگران فيلم من جزو طراحي صحنه بودند و بيش تر موكول به شكل و قيافه هاشان بود. مسأله ديگر اين بود كه چقدر حرف بزنند و راوي در كجا ديالوگ بگويد البته حالا هم همين مشكل وجود دارد. اشارات من در 8 دقيقه اول فيلم و سرتاسر كار به «وودي آلن» عمدي بود. فيلم بسط ايده هاي «آلن» درباره ايران است. هرچه دركار اتفاق مي افتد سنگ بنيانش تفكر و حرف هاي «وودي آلن» است. اشارات من به طبقه متوسط، منظورم همان مردم حاضر در جشنواره ها، نمايشگاه هاي كتاب و ... است. در كل فيلم ها وضعيت كلي ايران مطرح مي شود. طبقه متوسطي كه در ايران، شكل گرفته يا دارد شكل مي گيرد مورد نظر من است و تناقضات ما در زمينه توسعه مورد نقد فيلم من است؛ مثل همين شعار توسعه و آن تيتراژ 3000 نسخه كتاب كه معلوم نيست چه نسبتي با توسعه برقرار مي كند. اين كه چرا نام «صحنه هاي خارجي» را براي فيلم انتخاب كردم دليلش اين بود كه اسم هايي را دوست دارم كه مستقيماً درباره فيلم اشاره نكند و خيلي هم دور از فيلم نباشد.انتهای پیام /