داريوش مهرجويي:
فيلم «پري» نمايش واكنش انسان به تجربه سير و سلوك عرفاني است
در فيلم «پري» تلاش بر اين بود كه واكنش انساني كه نخستين بار توسط نيروي ملكوتي عاشقانه گزيده مي شود، نشان داده شده و تجلي تجربه نخستين سير و سلوك فرد به تصوير درآيد.
به گزارش سايت سينمايي سوره، به نقل از روابط عمومي دبيرخانه همايش «عرفان، اسلام، ايران و انسان معاصر» نكوداشت شيخ شهاب الدين سهروردي، داريوش مهرجويي كه در حاشيه اين همايش در جلسه نقد و بررسي فيلم هاي «هامون» و «پري» سخن مي گفت، افزود: «فيلم «پري» نمايش مرتبه اول سير و سلوك يا مقام طلب است و اين فيلم در تكامل فيلم هاي «گاو» و «هامون» ساخته شده است.» وي با بيان اينكه چگونگي استفاده از سينما براي انتقال مفاهيم عرفاني و معنوي از دغدغه هاي اصلي فيلمسازان بوده است، ادامه داد: «فيلم، روايت و داستان هنوز قدرت و بعد خاص را براي ورود به عمق اين مساله پيدا نكرده اند.» «مهرجويي» اظهار داشت: «مسأله اي كه سعي شده در فيلم پري به آن پرداخته شود اين است كه در زندگي معاصر كنوني چگونه مي توان به تجربياتي كه انديشمندان در تاريخ غني انديشه و حكمت كشور به آن اشاره كرده اند، رسيد و آيا مي شود، در ميان اين اغتشاشات روحي كنوني به تجربه خاص عرفاني رسيد يا خير.» به گفته اين فيلمساز، ساختار روايي خاصي براي نشان دادن مراحل عرفان و حكمت در اساطير ايران وجود داشته است. وي با تأكيد بر اينكه مفهوم عرفان در حال حاضر به صورت يك مساله «مبتذل» و «پيش پا افتاده» مطرح مي شود، افزود: «تقليل دادن انديشه هاي بزرگ از طريق سمبل ها و واژه هاي پيش پا افتاده در جامعه ما رواج پيدا كرده است و اين مساله يكي از صفات جامعه مدرن است.» كارگردان فيلم هامون ادامه داد: «بسياري فكر مي كردند در داستان «هامون»، علي مي بايست يك فرد عرفاني و با ويژگي هاي خاصي مي بود و از اينكه يك مهندس معمولي مظهر عرفان قرار گرفت بسياري متعجب شدند.» وي در پايان تصريح كرد: در رابطه با ساخت فيم هاي «گاو»، «هامون» و «پري» هيچ اشتباهي مرتكب نشده ام و در صورت فرصت، ادامه اي بر اين فيلم ها خواهم ساخت. انتهای پیام /