گپ و گفتگو با قائم مقام جشنواره سراسري فيلم «رويش»:
رويش، حركتي است با بنيادهاي پژوهشي
علي صداقت كريمي، قائم مقام جشنواره سراسري فيلم كوتاه ديني «رويش» متولد مردادماه 1356 در مشهد مقدس و فارغ التحصيل رشته اقتصاد از دانشگاه شيراز است. اهم فعاليت هاي فرهنگي و هنري او در سال هاي گذشته عبارت است از: عضو شوراي سياستگذاري مجامع فرهنگي و هنري دانشجويان سراسر كشور، دبير مجمع كانون هاي تئاتر دانشجويان سراسر كشور دبير كانون فيلم و عكس دانشگاه شيراز، دبير كانون تئاتر دانشگاه شيراز، عضو هيأت داوران چندين جشنواره فيلم و تئاتر، تهيه كنندگي در صدا و سيماي مركز خراسان، نويسندگي و كارگرداني چندين اثر نمايشي و فيلم كوتاه و فعاليت مطبوعاتي در حوزه نقد فيلم. وي در حال حاضر معاونت آموزش و پژوهش حوزه هنري خراسان رضوي و سردبيري ماهنامه فرهنگي و هنري «تاك» را بر عهده دارد. ستاد خبري جشنواره فيلم «رويش» خراسان با وي گفتگويي انجام داده كه در ذيل مي خوانيد:
ديدگاه شما نسبت به فيلم كوتاه چيست و علت اقبال عمومي به اين نوع فيلم را در ايران چه مي دانيد؟ • فيلم كوتاه مي تواند به عنوان يك نوع سينماي مستقل و حرفه اي نگاه شود، اما در حال حاضر براي خيلي از فيلمسازان ما ساخت آثار كوتاه يك دوران آزمون و خطاست. دوراني كه در آن فيلمساز به كسب تجربه و اعتبار مي پردازد تا پشتوانه آنها قدم در عرصه سينماي بلند بگذارد. از اين جهت پرداختن به فيلم كوتاه به عنوان پشتوانه آتي سينماي بلند اين مرز و بوم اهميت بسزايي پيدا مي كند. در سال هاي اخير جشنواره هاي فراواني با موضوعات مختلف برگزار شده است. دليل رويكرد عمومي به اين موضوع را چه مي دانيد؟ • جشنواره ها نياز هر دو سمت، متوليان و مخاطبان آن را با هم برآورده مي كند. فيلمساز براي دوام و بقاي خود در عرصه فيلمسازي نياز به حضور و نمايش آثار خود دارد. در سال هاي اخير و به دليل اينكه نمايش فيلم كوتاه جايگاه خاص و تعريف شده اي در كشور ندارد، تنها جشنواره ها توانسته اند شرايطي را براي نمايش آثار كوتاه به وجود آورند. اهميت جشنواره ها در ذهن فيلمسازان كوتاه نيز تا حدود زيادي از همين موضوع نشأت مي گيرد. فيلمساز ناچار است قبل از ساخت فيلم به نمايش آن فكر كند. به همين دليل هم اكنون موضوعات جشنواره هاي مختلف در تعيين سوژه، براي فيلمسازان كوتاه ما نقشي كاملاً جدي دارد. از طرفي براي نهادها و سازمان هاي مختلف هم سينما ابزار پرجاذبه اي است كه اهداف و محصولات خود را در قالب اين محصول هنري عرضه كند. در عين حال جشنواره مانند هر حركت يا پديده اي اجتماعي و فرهنگي ديگري داراي آسيب هايي است اما در كنار آن محاسن فراواني نيز دارد. جشنواره بستر مناسبي است كه در آن مخاطب، اثر هنري و هنرمند در يك فضاي مشترك مي توانند در ارتباط و تعاملي سازنده با يكديگر قرار بگيرند. اتمسفر به وجود آمده از اين گردهمايي مي تواند بسيار سازنده و قابل بهره برداري باشد. امروزه به علت تنگناهايي كه در مورد نمايش آثار فيلم كوتاه در ايران وجود دارد. جشنواره هاي فيلم كوتاه به عنوان تنها محل عرضه اين آثار توانسته اند جايگاه ويژه اي به لحاظ اين تعامل پيدا كنند. در جشنواره فيلم رويش سعي شده است از فضاي به وجود آمده به نحو احسن و در قالب پژوهش هايي كه براي آن تعريف شده است، استفاده شود.
تأكيد خاصي وجود دارد كه اين جشنواره يك جشنواره پژوهشي است؟ • شايد بتوان گفت ايده اوليه اين جشنواره از بطن پژوهش هايي كه در حوزه جامعه شناسي هنر در حوزه هنري خراسان در حال انجام بود شكل گرفت و به همين دليل از همان ابتدا اين انگيزه پژوهشي در تمام مراحل تدوين طرح جشنواره انگيزه غالب بوده و هست. البته بايد گفت براي تحقق جريان فيلمسازي با رويكرد ديني كه در واقع ايجاد يك جريان فرهنگي هنري است، پرداختن به چنين پژوهش هايي در گام نخست ضروري است. چه برنامه هاي پژوهشي براي جشنواره در نظر داريد؟ • رويكرد پژوهشي در مورد فيلم كوتاه ديني در جشنواره رويش، رويكردي جامعه شناختي و دو سويه است. اول از سمت مخاطبان جشنواره يعني افرادي كه فيلم هاي خود را به عنوان فيلم ديني به اين جشنواره ارسال مي كنند. اين آثار خود في نفسه مي توانند مبناي يك كار پژوهشي باشند تا براساس آنها بتوانيم به يك درك واقعي از برداشت فيلمسازان كوتاه نسبت به فيلم ديني برسيم. شايد براي اولين بار در ايران باشد كه تمامي فيلم هاي ارسالي به دبيرخانه جشنواره تحليل محتوا خواهند شد. از طرفي، يك كار پيمايشي دامنه داري نيز براي ذهنيت سنجي افراد حاضر در جشنواره اعم از فيلمساز، منتقد، مخاطب و غيره در مورد سينماي ديني در حال برنامه ريزي است. از بطن اين پژوهش ها شاخص هاي عيني فراواني به دست خواهد آمد كه مبناي پژوهش هاي بعدي قرار خواهند گرفت. در عين حال در كميته علم و پژوهشي جشنواره گروه ويژه اي جهت جمع آوري اطلاعات و پژوهش هاي منطقه اي و بين المللي در زمينه سينماي ديني تشكيل شده است. جمع آوري اين اطلاعات به اين دليل است كه تا حد ممكن و بضاعت جشنواره، در مورد فيلم ديني جمع بندي جامع و كاملي داشته باشيم و از تمامي نظرات و تلاش هايي كه در برهه هاي مختلف و در جاهاي مختلف انجام شده استفاده كنيم. تمامي اين برنامه ها در كميته علمي و پژوهشي جشنواره دنبال مي شود و يا كار گروه هاي ديگري هم براي انجام اين تحقيقات در نظر گرفته شده است؟ • كار گروه ها در ذيل كميته علمي و پژوهشي فعاليت مي كنند. اين كميته پنج عضو دارد كه هر كدام از آنها مسئول بخشي از پژوهش هاي پيش بيني شده است. اما اجراي هر بخش از اين پژوهش ها نياز به گروه هاي ويژه اي دارد كه هر يك تحت نظر مسئولين خود در كميته فعاليت مي كنند. علاوه بر كميته علمي و پژوهشي؛ شوراي كارشناسان علمي يكي از شوراهاي مهم در ستاد جشنواره است. تركيب اين شورا متنوع است و انديشمنداني در حوزه هاي مختلف دين، هنر و سينما در اين شورا حضور خواهند داشت. اين شورا علاوه بر جهت دهي به فعاليت هاي علمي و پژوهشي، محتواي سمينارهاي علمي و شيوه اجراي كارگاه هاي آموزشي و نشست هاي تخصصي جشنواره راتعيين مي كند. بطور كل اين شورا درتمام فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي جشنواره نقش هدايتي و نظارتي خواهد داشت. در زمان برگزاري جشنواره، چه برنامه هاي جنبي براي دستيابي به اهداف مورد نظرتان داريد؟ • براي زمان برگزاري جشنواره نيز برنامه هاي علمي و آموزشي متنوعي در نظر گرفته شده است. در اين برنامه ها سعي شده تا حد زيادي تعامل ميان هنرمندان، مخاطبين جشنواره و انديشمندان حوزه دين و سينما تقويت شود. باغ هنر يكي از اين برنامه هاست كه فيلمسازان به همراه تعدادي از متفكرين برجسته حوزه دين و سينما در محيطي خاص در خارج از شهر به مدت دو روز در كنار هم خواهند بود و با يكديگر به بحث و مناظره آزاد مي پردازند. فيلم هاي نمايش داده شده با حضور عوامل آن نقد و بررسي خواهند شد. بخش سينماي بين الملل يكي از بخش هاي جشنواره است كه به مرور فيلم هاي برجسته ديني كه در خارج از كشور ساخته شده مي پردازد و آنها را مورد بررسي قرار خواهد داد. كارگاه هاي تخصصي فيلمنامه نويسي ازجمله برنامه هاي ديگر جشنواره است. در پايان جشنواره نيز پژوهش هاي انجام شده در طي جشنواره به همراه پژوهش ها و مقالات برگزيده در قالب كتاب هاي پژوهشي به چاپ خواهد رسيد و در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.انتهای پیام /