1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 600  تاريخ مخابره خبر:  ۲/۹/۱۳۸۴  نوع : خبر
 کد خبر : 138409020208  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۳۹:۳۵
    ۱۳۸۴/۰۹/۰۲                              تاريخ نشر خبر :  
 

ديدگاه هاي داوران بخش فيلم هاي سينمايي جشنواره دفاع مقدس

جشنواره فرصتي براي يافتن حلقه هاي مفقوده سينماي جنگ است

مجتبي راعي نزديكي آثار با روح جنگ را مهمترين معيار گزينش آثار برتر دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس مي داند.

     به گزارش سايت سينمايي سوره، وي در توضيح اين موضوع گفت: ما در پي انتخاب آثاري هستيم كه مضمونش به واقعيت جنگ نزديك باشد و ديگر اينكه از سينما دور نشده باشد، يعني اينكه بتوانيم مديوم سينما را به اين آثار اطلاق كنيم.
     «حسندوست» و «رضا ميركريمي»، ديگر داوران اين بخش نيز نظراتي همسو با «راعي» دارند. ميركريمي در تأييد صحبت وي گفت: رعايت استانداردهاي متوسط سينمايي و همچنين پرداختن به مضامين و موضوعات اجتماعي امروز در بستر جنگ، جزو مهمترين ملاك هاي قضاوت براي هيأت داوري بود.
     راعي، درخصوص فاكتورهاي يك فيلم سينمايي ايده آل با موضوع جنگ عنوان كرد:‌ هر اثر جنگي ايده آل بايد منطبق بر نشانه هاي سينما باشد و به اصطلاح سينما درونش ديده شود،‌ دوم اينكه روح جنگ،‌ آن چيزي كه براي همه ما آشناست، در آن وجود داشته باشد، سوم،‌ مسأله بديع بودن اثر است. به نظر من اين موارد بايد جزو مهمترين فاكتورهاي توليد فيلم در ژانر دفاع مقدس باشد.
    ميركريمي معتقد است:‌ ما به دنبال اثري هستيم كه صرفاً در يك موقعيت زماني،‌ تاريخي و مكاني دفاع مقدس خلاصه نشود و بتواند از موقعيت و ظرفيت هاي ايجاد شده براي حل بسياري از مشكلات اجتماعي بهره مند شود و در اين ميان روابط انساني و حالات معنوي انسان ها را نيز مورد نقد و تحليل قرار دهد.
     «حسن حسندوست» در تحليل اين موضوع خاطرنشان كرد: يك فيلم جنگي بايد باورپذير باشد و اين باورپذيري بايد از ابتداي امر يعني مرحله نوشتن فيلمنامه قرار بگيرد و با طراحي مناسب صحنه ها و انتخاب مناسب بازيگران، صحنه هايي باورپذير جلوي دوربين ترسيم شود. يكي از ويژگي هاي فيلم هاي دفاع مقدس، خلق روابط رزمندگان و رابطه افراد دشمن با يكديگر و مهمتر از همه، رابطه رزمندگان با دشمن است كه بايد دقيق و حساب شده به آن پرداخته شود،‌ اينها موضوعاتي است كه يا بسيار اغراق آميز و سطحي و يا تك بندي به آن نگاه شده است. همين موضوع باعث شده كه تماشاگران فيلم هاي دفاع مقدس از اين سينما دور شوند. اگر مي خواهيم به اين سينما توجه داشته باشيم در قدم اول بايد تحقيقات وسيعي در زمينه توليدات جنگي انجام دهيم.
     وي در ادامه افزود: موضوع ديگري كه بايد مشخص شود اين است كه فيلمساز مي خواهد يك فيلم جنگي مستند بسازد يا يك درام تأثيرگذار؛ اگر فيلمساز تفاوت بين سينماي مستند و داستاني را بداند آنگاه بايد تلاش كند كه در جهت اهداف فيلم حركت كند. بحث در اين مورد طولاني است و بايد سمينارهايي در اين جهت توسط كارشناسان، تهيه كنندگان و كارگردانان صورت بگيرد. اين داوران درخصوص اينكه تا چه حد آثاري كه ديده اند منطبق با معيارهايشان بوده است نظري نسبتاً رضايت بخش داشتند. راعي گفت: در يك نگاه كلي مي توان گفت كم و بيش فيلم هاي بلند كه برخي از آنها اكران هم شده و همه ديده اند، واجد نشانه هاي يك اثر موفق از سينماي جنگ بوده اند.
     اما ميركريمي با مثبت خواندن موضوعات آثار داوري شده گفت: خوشبختانه طي اين سال ها آثار خوبي كه مشخصه جنگ را داشته باشد، ساخته شده است. به نظر من مي آيد هرچه بيشتر از جنگ دور مي شويم، اين گرايش كه آثاري توأم با معناي دفاع مقدس توليد شود، بيشتر مي شود. ديگر از شعارها دور شده ايم و به سمت «سينماي جنگ» به دور از شعار زندگي حركت مي كنيم.
     اما حسندوست نظري متفاوت دارد، وي گفت: فيلم هايي كه در جشنواره ديدم به جز يكي دو مورد، متأسفانه، چندان تطابقي با معيارهايم نداشت و در واقع به طور نسبي و با درنظر گرفتن حداقل ها مورد توجه قرار گرفت.
     راعي درباره ضعف اين آثار گفت: به نظر مي آيد همچنان به مانند گذشته، مهمترين ضعف از جهت فيلمنامه باشد. بايد دقت داشت كه اين عرصه نبايد محل تجربه آدم هاي كاملاً بي تجربه گردد. وقتي اين امر صورت بگيرد، فيلم هاي كاملاً ضعيف در كارنامه دفاع مقدس ثبت مي شود و اين پروژه را ضعيف مي كند، در حالي كه در اين كارنامه، كساني اثر دارند كه براي اين سينما خون دل خورده اند و زحمت كشيده اند.
     متأسفانه، چند سالي است كساني مي توانند فيلم جنگي بسازند كه قبلاً فيلمسازان باتجربه اي نبوده اند.
     حسندوست، نيز بيشترين ضعف را فيلمنامه تلقي كرد و گفت: فيلمنامه، بازي بازيگران، صداگذاري و تدوين اين آثار ضعيف است و همه اين موارد برمي گردد به خود كارگردان. اغلب فيلم ها تماشاگر را دست كم مي گيرند و اين باعث گرديده كه تماشاگران از سينماي دفاع مقدس دوري كنند.
     ميركريمي، با محور قراردادن مسائل فني سينما، ضعف اين آثار را اينگونه بيان كرد: متأسفانه، بحران كم فروشي و ساده انگاري در انتخاب يك زبان سينمايي، در بيشتر آثار وجود داشت. اين موضوع كه در كل سينماي ما مشهود است، براي سينماي دفاع مقدس يك آفت جدي محسوب مي شود.
     در پايان «مجتبي راعي» با اشاره به كمبودهاي اين ژانر سينمايي گفت:‌ اين ژانر سينما به تكنولوژي جديد و اسپشيال افكت احتياج دارد. اين حلقه مفقوده اي است كه به آن توجه نشده و اگر اين تكنولوژي وجود نداشته باشد، فيلم خوب در اين ژانر ساخته نخواهد شد البته بايد توجه داشت كه پشت اين تكنولوژي، بايد يك هنرمند با نگاهي نو و بديع بايستد.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com