قلي پور:
سينماي «بدنه» در انحصار افراد سودجو است
سينماي بدنه در اين سالها به طور انحصاري در اختيار جريانها و افراد سودجو بوده است
به گزارش سايت سينمايي سوره، «قاسم قلي پور» تهيه كننده سينما به اين پرسش كه چرا سينماي فرهنگي جايگزين سينماي موسوم به «بدنه» نمي شود گفت: ما نمي توانيم اين تعريف را عوض كنيم چرا كه جرياني قدرتمند چه در سطح مسؤولان و چه در سطح خود سينما نمي خواهد اين اتفاق رخ بدهد. وي افزود: چنانچه اين جريانات مانع تحقق چنين هدفي نباشد مي توان اميدوار بود كه بدنه سينماي كشور را سينماي فرهنگي تشكيل بدهد. چرا كه ما سينماي صاحب انديشه و داراي نيروي اخلاق و بزرگي هستيم. قلي پور گفت: به عنوان مثال آثار كوتاه ما سرشار از منابع غني فكري هستند اما جريانهاي كه با قدرت در سينما وجود حاكميت دارند اجازه ورود اين استعدادها را به بدنه سينماي كشور نمي دهند. اين تهيه كننده سينما با بيان اين كه سينماي بدنه در اين سالها به طور انحصاري در اختيار جريانات و افراد سودجو بوده است، اظهار داشت: متأسفانه اين فاجعه زماني دردناكتر مي شود كه برخي از مديران و سياست گذاران فرهنگي نيز از اين نوع سينما حمايت مي كنند. در واقع سياست گذاريها در خدمت سينماي «بدنه» بوده است. قلي پور افزود: اينجا مرسوم شده سينما عامه پسند را با سطحي نگري و كپي كاري از روي آثار دست چندم اشتباه مي گيرند و اين نوع جريانات ناشي از ورود برخي از دلالان دولتي و غيردولتي در عرصه سينماست. وي با اشاره به اين مطلب كه نيروي كار بسيار مستعدي در عرصه سينما وجود دارد و به لحاظ محتوي سينماي كشور بضاعت بسيار بالايي دارد گفت: متأسفانه وجود همين جريانات و كپي كاري فيلمسازان از روي آثار قديمي داخلي و خارجي، سد محكمي در برابر نيروي جوان سينما است. قلي پور ادامه داد: اين نوع سينما حتي در بازار خارجي نفوذ كرده و تعريف خاصي از سينماي عامه پسند ما را در عرصههاي بينالمللي ارائه كرده است. به عنوان مثال فيلمهايي مثل «قصههاي مجيد» كه يك فيلم عاميانه است، آيا نمي تواند مورد استقبال تماشاگران ديگر كشورها قرار گيرد؟ اما همين جريانات اجازه ورود اين نوع سينما را در داخل و خارج گرفته است. تهيه كننده فيلم «عروس آتش» خاطرنشان كرد: مردم ما سينما را بسيار خوب مي فهمند و اگر فيلمي مورد استقبال قرار نگرفت؛ اول آن كه احتمال دارد فيلم خوبي نبوده و دوم آن كه در بخش ارايه و اكران خوب عرضه نشده است. چرا كه گاهي جريانات همين نوع سينماي موسوم به سينماي «بدنه» پشت فروش فيلمهاي فرهنگي هم قرار دارند. وي ادامه داد: فروش فيلم به طور كامل به فيلم بستگي ندارد، بايد ديد، فيلم را چه جرياني و از كجا حمايت مي كند؟ خيلي فيلمها بضاعت فروش بالايي دارند ولي به بدترين شكل ممكن نمايش داده اند.انتهای پیام /