سينما و ادبيات نيازمند رويكرد اقتباسي هستند
سينما و ادبيات نيازمند رويكرد اقتباسي هستند، چراكه هر دو متأثر از ديگري هستند.
به گزارش سايت سينمايي سوره، «محمدعلي سجادي»، فيلمساز و نويسنده با بيان اين مطلب گفت: متمركز شدن روي سينماي اقتباسي اتفاق بسيار خوبي است، ولي نيازمند توجه جدي سينماگران خواهد بود. وي ادامه داد: فهم يك فيلمساز از اقتباس بسيار مهم است. بايد ديد از چه زاويه ديدي به سينماي اقتباسي نگاه مي كنيم، اگر منظور اين است كه سينما و ادبيات به بن بست رسيده اند و فقر محتوي دارند خيلي موافق نيستم و برايم طرح اين صحبتها روشن نيست. اين كارگردان خاطرنشان كرد: رابطه متقابلي بين ادبيات و سينما وجود دارد و كساني كه مي گويند ادبيات از سينما پيشروتر است و نظريههايي اين چنين مي دهند سر خود را زير برف فرو برده اند و واقعيت را نمي بينند. سينما متأثر از ادبيات است و ادبيات هم متأثر از سينماست. اين رابطه تو در تويي اجتناب پذير است. نويسنده رمان «حيراني» و «حلقه گمشده» درباره سرمايه گذاري و استفاده از ادبيات معاصر در سينما خاطرنشان كرد: ما جامعه كتاب خواني نيستيم و به شكل غم انگيزي در اين زمينه عقب مانده ايم و رشد نكرده ايم. شايد اين امر مورد توجه سرمايه گذاران سينما قرار گيرد ولي اگر داستاني خوب باشد، يك تهيه كننده چرا استفاده نكند، اگر داستاني خيلي خوب است چرا در سينما از آن استفاده نكنيم. منتهي در حال حاضر تصورات خاصي از اقتباس ادبي وجود دارد و همه فكر مي كنند كسي كه اقتباس سينمايي انجام مي دهد، مي خواهد به سمت سينماي غيرمتعارف و خاص برود. كارگردان فيلم هاي اقتباسي «جنايت» و «مهره» خاطرنشان كرد: تعداد داستانهاي پرفروش انگشت شمار است و آن قدر هم نيست كه كل جامعه را دربرگيرد. اگر «هري پاتر» را مثال مي زنيد، «هري پاتر» يك استثنا در دنيا است. انسان هنوز محتاج شنيدن و ديدن داستان است. در حالي كه در سينما و ادبيات فقر داستاني به خوبي احساس مي شود و بسياري از نويسندگان سينمايي و داستاني ما هنوز از داستان گفتن گريزان هستند.انتهای پیام /