بهمن قبادي:
سينماي ايران نبايد نگاه جشنواره اي داشته باشد
عدم پذيرش فيلمي از سينماي ايران درجشنواره كن، ارتباطي به مسائل سياسي ندارد.
به گزارش سايت سينمايي سوره، بهمن قبادي معتقد است: عدم پذيرش فيلمي از سينماي ايران درجشنواره كن، ارتباطي به مسائل سياسي ندارد، بلكه به اين دليل برمي گردد كه اين جشنواره، امسال يكي از دوره هايي را پشت سر مي گذارد كه تعداد زيادي فيلم قوي اروپايي در آن متقاضي حضور بودند و رقابت سختي بين فيلم ها بود، در حالي كه ظرفيت براي پذيرش فيلم در اين جشنواره بين 18 تا 20 فيلم است كه نسبت به تعداد فيلم هاي متقاضي ظرفيت كمي است. وي ضمن اشاره به پيشنهاد تحريم ديگر بخش هاي جشنواره كن، در ادامه تصريح كرد: به نظر من اجراي اين پيشنهاد تحريم به سينماي ايران لطمه خواهد زد. قرار نيست امثال جشنواره كن براي سينماي ايران تصميم بگيرند، اما اگر تنها راه ورود فيلم هاي سينماي ايران به عرصه جهاني، جشنوارهها باشند، آن وقت شايد مشکلاتي براي ادامه راه ايجاد شود. قبادي در ادامه تصريح كرد: كشور ژاپن، كره، آلمان و تعدادي كشور ديگر امسال، به كن فيلم ارائه كردند، مثلا ژاپن بيش از 20 فيلم به كن معرفي كرده است كه هيچ كدام پذيرفته نشده است بر همين اساس نمي توانيم بگوييم كن سينماي ژاپن را تحريم كرده است. فيلمسازان بزرگي، امسال در جشنواره كن فيلم ارائه كردند كه باعث شد، تعداد زيادي از كشورها فيلم هايشان در اين جشنواره پذيرفته نشود. كارگردان «لاك پشت ها هم پرواز مي كنند» معتقد است: ممكن است عدم پذيرش يك فيلم در جشنواره اي به مافياي بين تهيه كننده و پخش كننده بزرگ مربوط باشد، اما بحث حضور سينماي ايران در كن امسال، ارتباطي با مسائل سياسي ندارد، بلكه به تكرار يك نوع فيلمسازي برميگردد كه باعث شده است خيلي از صاحبان كمپانيها و جشنوارهها رويكردشان نسبت به سينماي ايران عوض شود. قبادي ضمن اشاره به فيلم هاي سينماي ايران كه امسال شانس حضور در كن را داشتند از چند كيلو خرما، باز هم سيب مي خواهي؟ و چهارشنبه سوري نام برد و افزود: اين فيلم ها به دليل حضور فيلم هاي قدرتمند نتوانستند در بخش مسابقه حضور داشته باشند و اگر در بخش هاي ديگر پذيرفته نشده اند خطاي جشنواره كن خارج از مسائل سياسي است. وي درباره فيلم «نيومانگ» كه چندي قبل فيلمبرداري آن را به پايان رساند و به جشنواره كن ارائه داده بود گفت: اين فيلم را از ابتدا (هنوز مراحل نهايي فني آن سپري نشده بود) فقط براي شركت در بخش مسابقه اصلي ارسال كرده بودم، بنابراين با اينكه در بخش دو هفته كارگردانان و نوعي نگاه پذيرفته مي شد، قبول نكردم چون فقط مي خواستم اين فيلم در بخش مسابقه شركت كند. وي معتقد است: سينماي ايران بايد پخش جهاني خود را از طريق بازارها و پخش كنندههاي معتبر جهاني دنبال كند بنابراين من نيز علاوه بر ارائه فيلم «نيومانگ» به جشنوارههاي معتبري چون ونيز، تورنتو و... كه در آينده نزديك به اين جشنواره ها ارائه خواهم كرد، در تدارك انتخاب بهترين پخش كننده جهاني هستم تا فيلم در 40 تا 50 كشور دنيا اكران گسترده شود. كارگردان «زماني براي مستي اسبها» تاكيد كرد: سينماي ايران بايد برنامه ريزي كند كه چطور مي تواند بازار دنيا را در اختيار داشته باشد، نه اينكه فيلم هايش را با معيار و سليقه مديران جشنوارهها بسازد. قبادي در ادامه با اعتقاد بر اينكه سينماي ايران، سينماي باشكوهي است، گفت: اما قرار نيست هر ساله در يكي از جشنوارههاي معتبر همچون كن فيلم هايش پذيرفته شود. وي افزود: سينماي ايران نبايد نگاه جشنواره اي داشته باشد، اين نگاه به ضرر آن است بلكه بايد درعرصه جهاني به دنبال بازار جهاني خارج از جشنوارهها باشد.انتهای پیام /