1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 609  تاريخ مخابره خبر:  ۲۵/۱۱/۱۳۸۵  نوع : خبر
 کد خبر : 138511250214  ساعت مخابره خبر: ۱۴:۵۳:۴۱
    ۱۳۸۵/۱۱/۲۵                              تاريخ نشر خبر :  
 

نامه مريلا زارعي به محمدعلي نجفي

آقاي مهندس! لذت برديم از اين همه ظرافت

مريلا زارعي در جشنواره امسال با سه فيلم حضور داشت كه البته هر سه فيلم او در مجموع در هيچ رشته اي مستحق نامزدشدن شناخته نشد. زارعي در واكنش به نحوه انتخاب ها، نامه اي به محمدعلي نجفي يكي از اعضاي هيأت داوران بخش مسابقه سينماي ايران نوشته شده كه مي خوانيد:

تقديم به آقاي مهندس محمدعلي نجفي
عضوي هيأت داوران بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر
با سلام و احترام
جناب آقاي مهندس! خواندم كه در جايي فرموده بوديد، يكي از ظريفترين داوري ها در اين دوره اتفاق افتاد!!! جالب است بدانيد كه من به عنوان معترض اين داوري ها، با معني ظرافت آنهم از نگاه شما به خوبي آشنا هستم، به شهادت يك فيلم اكران نشده (زاگرس) و يك سريال تلويزيوني (زمان شوريدگي) كه با شما كار كردم.
    حال بهتر است بدانيد كه اين ظرافت ها نيست كه شما دو نفر را به عنوان كانديداي دريافت جايزه اعلام كنيد!
اي كاش ظريفتر عمل مي كرديد و در همه رشته ها نام يك نفر را به عنوان نامزد مطلق دريافت جايزه اعلام مي نموديد!!! انشاءاله بماند براي سال آينده!
    جناب آقاي مهندس! مگر مي شود شما نامزد بهترين صداگذاري نداشته باشيد، اما توانايي تشخيص كيفيت كار صدابرداري فيلمها را داشته ايد؟؟! اگر هيچ فردي به عنوان نامزد     جايزه صداگذاري استحقاق دريافت اين جايزه را نداشته پس بايد در مورد صدابرداري هم اين مطلب باعث مي شد كه شما باز هم با ظرافت يك مورد يا حداكثر دو مورد را به عنوان نامزد جايزه صداگذاري استحقاق دريافت اين جايزه را نداشته پس بايد در مورد صدابرداري هم اين مطلب باعث مي شد كه شما باز هم ظرافت يك مورد يا حداكثر دو مورد را به عنوان نامزد صدابرداري اعلام مي كرديد.
    جناب آقاي مهندس! مگر مي شود در اين همه فيلم شما فقط سه نفر را به عنوان نامزد بهترين بازيگر زن (نقش اول و مكمل) اعلام كنيد؟! آخر تنگ نظري تا كي؟! شما با اينكار نشان داديد كه ديگر نفر چهارم يا پنجمي وجود ندارد!!
از توهين شما به بازيگران زن سينماي ايران سپاسگذارم.
    خوشا به حال سينما و خوشا به حال شما كه اينقدر با دانش و ظريف به مقوله بازيگري نگاه مي كنيد، اينقدر ظريف كه متوجه ظرافت هاي بازيگري در كار بسياري از بازيگران نشديد.
    شما در داوري خود دچار اشتباه شديد، تا آنجا كه افرادي را با وجود اينكه نقش مكمل بودند به عنوان نامزد بازيگري نقش اول اعلام كرديد. لطفاً جهت اطلاع جامعه سينمايي كشور تلقي خود را از نقش اول و مكمل اعلام كنيد، چون ممكن است اين اشتباه توأم با ظرافت شما در آينده همه فرمول ها را به هم بريزد.
    جناب آقاي مهندس! چطور ممكن است فردي نامزد بهترين كارگرداني باشد، اما درهيچ رشته اي استحقاق نامزدي دريافت جايزه را نداشته باشد؟
    مگر ممكن است؟؟ لطفاً تعريفتان از بهترين كارگرداني را ارائه دهيد چرا كه در انتخاب هاي ما در آينده ممكن است مؤثر واقع شود؟!!
    جناب آقاي مهندس! اصلا چطور ممكن است جشنواره اي قانون خودش را درباره فرد و يا افرادي زير پا بگذارد؟ پاسخ بدهيد؟
مگر مي شود فيلمي با وساطت افراد حقيقي و حقوقي وارد بخش مسابقه شود؟ در اين كه اين فيلم، فيلم ارزشمندي بوده و حاصل زحمت كارگردان تواناي سينماي ماست بحثي نيست.  سؤال من اين است، چرا اين وساطت ها هنگام اكران فيلمهاي آقاي پناهي و قبادي اتفاق نمي افتد؟!
    زيباتر به قول شما، ظريفتر نبود كه اين فيلم در بخش خارج از مسابقه ديده مي شد آيا اين به سلامت داوري ها كمك نمي كرد؟
    جناب آقاي مهندس! از اينكه يك فيلم جنگي، در لحظات آخر ديده شد و نامزدي دوازده سيمرغ را به همراه داشت، متحير شدم. با خودم گفتم، خداوند به آقايان عليرضا جلالي و حميد آخوندي توفيق دهد كه اين فيلم را تهيه كردند، وگرنه با اين ظرافتي كه هيأت داوران از خود نشان دادند، حتما ما در تمامي رشته ها دو نامزد بيشتر نداشتيم!!!!
    جناب آقاي مهندس! چطور ممكن است در هيأت داوري سه نفر به عنوان كارگردان حضور داشته باشد، بازيگر يك نفر؟ چرا در اين هيأت فيلمنامه نويس حضور ندارد؟ چرا تهيه كننده حضور ندارد؟ چرا....؟؟؟
    آيا اگر يك نفر به عنوان تدوينگر و يا صدابردار در هيأت داوري حضور داشتند باز هم شما مي توانستيد به ظرافت هاي كار تدوينگران و صداگذاران سينما بي توجهي كنيد؟! جناب آقاي مهندس! فيلم دستهاي خالي در اولين نمايش ها در رتبه دوم آراء مردمي قرار داشت با بيش از 73 درصد آراء مثبت، چطور ممكن است، ناگهان در طرفه العيني در جدول گم شود. يعني ناگهان در تمامي اكران ها مردم به اين فيلم رأي منفي دادند!!!! كه اين به شهادت افراد حاضر در كنار صندوق ها غيرممكن است. اما هنگامي كه يك فيلم قرار است ديده نشود اين امر امكان پذير است. چرا كه در مقابل آراي مردمي نمي توان مقاومت كرد، پس چه عالي! كه فيلم ناگهان در جدول آراي تماشاگران گم شود!!
    جناب آقاي مهندس! فرموده بوديد كه داوران به هيچ عنوان سفارشي عمل نكرده اند و جالب اينكه براي اثبات اين ادعا، فيلم دست هاي خالي را مثال زده ايد كه تهيه كننده اش بنياد     سينمايي فارابي،‌ برگزاركننده جشن بوده است!!!!
    از اينكه از فيلم دست هاي خالي براي، رد گم كردن سياستگذاري هاي جشنواره فيلم فجر استفاده شد به عنوان عضو كوچك اين گروه از شما، هيأت داوري، آقاي مهندس رضاداد و همه افراد زيربط تشكر مي كنم.
    من با صداي بلند به نحوه عملكرد اين جشنواره اعتراض مي كنم و فكر مي كنم اصلاً بحث سليقه مطرح نيست بحث تناقض در تعريف ها مطرح است در تمامي رشته ها!!!
جناب آقاي مهندس! اگر از من معترض مي شنويد، بهترين، دقيق ترين و ظريفترين داوري مربوط به سال گذشته بود كه فيلم شما (زاگرس) درهيچ رشته اي به جز جلوه هاي ويژه ديده نشد.
    در همين يادداشت از صنوف مختلف سينما تقاضا دارم كه نحوه عملكرد داوران را در بيست و پنجمين فيلم فجر، پيگيري نمايند چرا كه اين امر فقط به منزله صيانت از حرفه و امنيت شغلي دست اندركاران سينماست و هرگونه تعبير و تفسير حاشيه اي در اطراف اين اعتراضات ما را از رسيدن به اهداف اصلي در سينما كه همانا تعالي اين هنر، صنعت است دور مي كند.
با تشكر 23/11/85 مريلا زارعي
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com