فرم گرايى بايرام افضلى
فيلم « باز هم سيب دارى؟» ساخته بايرام فضلى در بيست و پنجمين جشنواره بين المللى فيلم فجر مورد علاقه دست اندركاران و منتقدان سينما قرار گرفت.
به گزارش سايت سينمايي سوره، فضلى درباره نخستين تجربه خود به فارس گفت: هدف من دستيابى به يك فرم جديد در سينماى ايران بود و البته قصد داشتم از نظر محتوايى هم حرف هاى تازه اى گفته شود كه با تجربيات ديگر من و يا دوستانم متفاوت باشد. اين فيلمساز كه پيش از كارگردانى، از چند سال قبل فيلمبردارى را در عرصه فيلم بلند تجربه كرده است، درباره جشنواره امسال افزود: شركت در جشنواره براى من بهره فرهنگى جالب توجهى داشت و از اين كه فيلم به اعتقاد عده اى ناديده گرفته شد، ناراضى نيستم.» فضلى درباره ايده اوليه فيلمش گفت: «در پرداخت تصويرى كه رشته اصلى من بود، دستم باز بود و توانستم عناصر متضاد مانند موتوسيكلت و اسب را در كنار هم قرار دهم، بدون اين كه مشكلى به وجود بيايد. دنبال نوعى مفهوم يابى در اين فضاى غير عادى بودم و به دنبال فضايى كاملاً متفاوت با ساختارهاى مرسوم در سينماى ايران مى گشتم. براى همين، فيلمنامه، فرم و حوادث داستان را هم غير عادى كردم. ايده بسيار اوليه اين داستان را ابتداى داستان «حسن كچل» گرفتم كه در ابتداى آن مادر حسن با چيدن سيب تا بيرون در او را از خانه بيرون مى برد كه البته در فيلم من، مادر حسن را كتك مى زند و از خانه بيرون مى كند كه اين كار را در بازى با داستان هاى فولكلوريك خودمان انجام دادم. اين فيلم، يك روايت شرقى بود؛ شرايطى مانند اين داستان ها. به همين خاطر دنبال اين بودم كه از روايت هاى كلاسيك دور شوم تا به روايت هاى خودمان كه شبيه داستان هاى مادربزرگ ها يا داستان هاى هزار و يك شب است، برسم. داستان هايى كه دنباله يكديگر هستند و از آنها به يك برآيند كلى مى رسيم. بايرام فضلى ساخت دو فيلم كوتاه سنگرهاى روبه رو و چاه را در كارنامه دارد و فيلمبردارى فيلم هايى را چون انتهاى زمين، دم صبح، ماجراهاى اينترنتى، خواب تلخ و نامه هاى بادرايت انجام داده است. انتهای پیام /