«سفر به چزابه»؛ نقبي به ارزشها با ساختاري متفاوت
فيلم «سفر به چزابه» هفتمين ساخته سينمايي رسول ملاقليپور است که جنگ تحميلي را با ساختاري متفاوت بيان ميکند و نقبي به ارزشهاي آن دوران ميزند.
به گزارش سايت سينمايي سوره، با توجه به علاقه اي که ملاقلي پور به عرصه مستند داشت، در آثار داستاني خود نيز گرايش به مستند را نشان مي داد. در اين زمينه او همواره سعي مي کرد ساختارهاي متفاوت را نيز تجربه کند. او پس از اينکه در آثار ابتدايي خود به متن جنگ مي پردازد، اين بار دست به حديث نفس مي زند و به همين خاطر ميان گذشته و حال ارتباط برقرار مي کند. فيلم در حرکتي منطقي از حال به گذشته و بازگشت دوباره به زمان حال سعي مي کند به مسئله آدم ها و ارزش هاي فراموش شده بپردازد. کارگردان در اين اثر نگاهي حسرت بار به افرادي دارد که زماني به عنوان شجاع ترين افراد دوران خود براي حفظ کشور سينه سپر کردند و حال به کل فراموش شده اند. در اين بين به نظر مي رسد ملاقلي پور به مسئله نبود دقت و وسواس لازم در ميان سينماگراني اشاره مي کند که به دفاع مقدس بدون شناخت و دريافت حسي مي پردازند. حضور آهنگسازي که با ديدن فيلم به حس دروني آنها راه پيدا نمي کند، تصويري از اين نگاه است. اين فيلم داستان کارگرداني به نام حميد را بيان مي کند که از دوست آهنگسازش دعوت مي کند با ديدن قسمت هايي از فيلم براي ساخته جديدش آهنگ بسازد. علي به قصد آشنايي بيشتر با فضاي فيلم همراه حميد به محل فيلمبرداري مي رود، اما هر دو با رفتن به يکي از خاکريزها خود را در قلب سنگرهاي واقعي جبهه در منطقه چزابه مي يابند. جنگ بالا مي گيرد و تعداد زيادي از افرادي که حميد مي شناخت در اين بين شهيد يا مجروح مي شوند. در پايان، زماني که علي به شدت تحت تاثير شرايط قرار گرفته است و به جاي ترس از مرگ، شجاعت رزمندگان روي ذهنش تاثير مي گذارد و هر دو را متحول مي کند. نکته جالب توجه در اين فيلم حرکت به سمت گذشته است. حميد و علي بدون اينکه اتفاق خاصي بيفتد يا در شرايط عجيبي قرار بگيرند به محض اينکه کنار سنگر مي آيند و دوست حميد را ملاقات مي کنند، به زمان گذشته مي روند و چنان در بحبوحه جنگ قرار مي گيرند که مجالي براي انديشيدن يا خروج از اين شرايط به دست نمي آورند. مهمتر اينکه زماني که قصد خروج از اين شرايط را دارند، راه را پيدا نمي کنند و به اين طريق مجبور به ديدن همه شرايط هستند. "سفر به چزابه" در زماني ساخته مي شود که هنوز بسياري از فيلم هاي دفاع مقدس افرادي دست نيافتني را به تصوير مي کشند و قهرماناني پاک و بي همتا مي سازند که ذهن مخاطب در پذيرفتن آنها دچار مشکل مي شود. اما اين کارگردان بدون اينکه شعار بدهد يا با عناويني شبيه "فرمانده" و "حاجي" يا رزمنده اي از جان گذشته که جان ديگران را نجات مي دهد، دست به قهرمان پروري بزند يا حتي شخصيت هاي داستان را به اندازه اي تطهير کند که براي بيننده دست نيافتني به نظر برسد، رزمندگان را آدم هايي معمولي جلوه مي دهد که براي دفاع از کشور خود حاضر شدند از جانشان هم بگذرند. در اين فيلم از جلوه هاي ويژه انفجارها نيز استفاده بسيار خوبي شده است. برخي انفجارها به اندازه اي نزديک بازيگران اتفاق مي افتد و برخي از آنها به قدري مهيب است که بيننده از دريچه تصوير به خوبي مي تواند شرايط دشوار و خطرناک خط اول جبهه را درک کند. در اين بين استفاده خوب کارگردان از بازيگران نيز بر ملموس شدن شخصيت ها اضافه مي کند. به طور کلي ملاقلي پور کارگرداني غريزي بود که بر اساس نياز و احساس دروني خود فيلم دفاع مقدسي مي ساخت. همين مسئله باعث مي شد مضمون را با همه ابعاد در عمق وجودش احساس کند و با توجه به اينکه مدتي را در جبهه هاي نبرد گذرانده بود، آدم هايي را به تصوير مي کشيد که خود آنها را مي شناخت. به خصوص که اين فيلمساز با تمام وجود به دفاع معتقد بود. اين مسئله باعث مي شد روي مسئله حمله گسترده عراقي ها به رزمندگان در جبهه ها و شهرها تاکيد شود. در عين حال که رزمندگان افرادي منفعل يا کم توان نشان داده نمي شوند. فيلم سينمايي "سفر به چزابه" در چهاردهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر نامزد دريافت بهترين صحنه آرايي، صدابرداري، کارگرداني، جلوه هاي ويژه، فيلمبرداري، تدوين و چهره پردازي شد و از ششمين جشنواره فيلم دفاع مقدس جايزه بهترين طراحي صحنه، فيلمنامه و فيلمبرداري را دريافت کرد و نامزد بهترين کارگرداني، جلوه هاي ويژه، صدابرداري، تدوين، نقش دوم مرد و بهترين فيلم شد. "سفر به چزابه" شب گذشته به مناسبت درگذشت ملاقلي پور از شبکه دو سيما پخش شد.انتهای پیام /