1 2 3 4
5 6 7
9 8
جستجو درعناوين خبری
  بگرد
جستجوی پيشرفته | راهنما
آخرين رويدادها سينمايی
گزارشات
مصاحبه ها
نقدها و مقالات
اخبار فيلم
فيـــلمهای در دست توليد
محصولات آينده سوره
اخبار هنرمندان
اخبار جشنواره ها
اخبار اصناف سينمايی
اخبار دفاتر تهیه و توليد
اخبار سينمای جهان
روزشمارسینما
خبرگزاری ها
 تعداد بازديد : 575  تاريخ مخابره خبر:  ۲۶/۱/۱۳۸۶  نوع : خبر
 کد خبر : 138601260108  ساعت مخابره خبر: ۱۵:۰۳:۰۰
    ۱۳۸۶/۰۱/۲۶                              تاريخ نشر خبر :  
 

مهدي كلهر:

آمريكا تاريخ را از نگاه خود بازنويسي مي‌كند

مهدي كلهر در نشست نقد و بررسي پديده 300 گفت: سيستم تاريخ‌نگاري آمريكا، بر اساس تاريخ تمدن ويل دورانت و روايت تاريخي هرودت، به يك بازنويسي تاريخي دست زده و كل وقايع تاريخي كره زمين را بر اساس نگاه غرب گرايانه‌اش روايت مي‌كند.

    به گزارش سايت سينمايي سوره، در اين نشست كه با حضور مهدي كلهر، كارشناس امور فرهنگي، منتقد و مشاور رسانه‌اي رئيس جمهور و مجيد شاه‌حسيني كارشناس سينما و استاد دانشگاه و با حضور خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي داخلي و خارجي در خبرگزاري فارس برگزار شد، پديده ضد ايراني «300» از ابعاد مختلف مورد نقد واقع شد.
در اين نشست مهدي كلهر گفت: آنطور كه در اخبار آمده بود، فيلم 300 در مدت 45 روز ساخته شده است اما دوستاني كه اهل سينما و پژوهشگر بودند، در اين زمينه تحقيق كردند و به اين نتيجه رسيدند كه چون فيلم تداركات مفصل و كارهاي كامپيوتري داشته، اين مدت صرف توليد آن شده است و با تحقيقات ما مشخص شد كه ساخت آن يك سال و نيم طول كشيده است.
    وي افزود: اين فيلم تنها فيلم مربوط به واقعه جنگ ايران و يونان نيست و سال 1962 ميلادي نيز فيلمي شبيه 300 ساخته شده كه چون فاقد جلوه‌‌هاي كامپيوتري بوده، فيلمي درجه 3 محسوب مي‌شود.
    كلهر در ادامه گفت: شخصا به تاريخ تمدن ويل‌دورانت رجوع كردم تا منشاء تاريخي فيلم 300 را پيدا كنم. ويل دورانت هميشه از دو زاويه به وقايع تاريخي مي‌نگرد.مثلا در فصل جنگ ايران و يونان و در بخش ايران باستان طوري اين حادثه را نقل مي‌كند كه ايراني‌ها از آن بدشان نيايد و همان بخش را در بخش يونان نيز طوري مطرح كند كه به يوناني‌ها بر نخورد. در واقع او با دو انشاء‌ و دو لحن متفاوت كار كرده است.
    وي متذكر شد: جنگ فوق در قسمت يونان باستان عنوان «كشمكش براي آزادي» دارد كه عنوان ارزشي براي آنها است و يوناني را نقل مي‌كند كه از تسلط ايران باستان بيرون مي‌آيد. اينكه بالاخره يوناني‌ها براي نخستين بار در دوره خشايارشا سر به شورش بر مي‌دارند،چون هميشه در مقاطع تاريخي آنها تن به جنگ نمي‌دادند و زمين‌هايشان را به ايران مي‌دادند.
    مشاور رئيس جمهور در ادامه گفت: ويل دورانت از ابتدا، اين تلاش‌هاي تازه را كه يونان براي آزادي از زير يوغ ايران باستان صورت مي‌دهد، با نگاهي به بحث دموكراسي مي‌نويسد و تاريخ را اينگونه مي‌نگارد كه چون حكومت هخامنشي، يك حكومت پادشاهي و ديكتاتوري بوده، يوناني‌ها در پي آزادي و دموكراسي بوده‌اند.
    وي افزود: اين نبرد، نبرد كوچكي است كه در دره‌اي كوچك اتفاق مي‌افتد. دره‌اي كه گنجايش حضور يك سپاه عظيم را ندارد. اين نبرد پيروز ندارد و در نهايت هم خشايارشا آتن را مي‌گيرد. در اين نبرد، اين اتفاق براي اولين بار مي‌افتد كه اقوام يوناني حاضر در اين منطقه، كنار هم قرار مي‌گيرند و مقابله مي‌كنند.
    كلهر در ادامه به با اشاره به منشا روايت‌هاي تاريخي هاليوود گفت: در كنار روايت‌ ويل دورانت، به روايت هرودت كه جزو مورخين متعصب يوناني است و 54 سال بعد از اين اتفاق، آن را روايت كرده برمي‌خوريم كه سيستم تاريخ‌نگاري آمريكا هم اكنون، بر اساس تاريخ تمدن ويل دورانت و روايت تاريخي هرودت، به يك بازنويسي تاريخي دست زده است.
    وي افزود: در حقيقت، آمريكا كه كل وقايع تاريخي زمين را بر اساس دموكراسي موردنظرش روايت مي‌كند، به سراغ هرودت هم رفته است چون او در مقابل شرق، يك نگاه غرب گرايانه دارد.
    وي گفت: عدد 300 كه نشانه تعداد سربازهاي يوناني است، به صورت افسانه زبان به زبان گشته است، چون نشانه‌اي براي مقابله سربازان آن منطقه يوناني در برابر ايران است؛ اما ويل دورانت مي‌نويسد كه اين اعداد اغراق آميز است و بيشتر آرماني است؛ يعني معني‌اش اين نيست كه در اين جنگ، 300 اسپارتي حضور داشته‌اند.
كلهر در ادامه اين نشست متذكر شد: نكته مهم اين است كه ساخته شدن چنين فيلمي، چيز جديدي نيست و حتي قبل از انقلاب اسلامي نيز اين فيلم‌ها ساخته مي‌شد.
    وي گفت: به نظر من يك نگاه تاريخي فيمابين شرق و غرب وجود دارد كه بخش‌هاي كينه‌توزانه‌اي در اين نگاه وجود دارد و شايد اين به انقلاب اسلامي هم ربط مستقيم نداشته باشد.
    كلهر متذكر شد: در حقيقت انقلاب اسلامي باعث شده تا اين تقابل يا تفاهم تاريخي به جايگاهي تازه برسد.
    وي گفت: سال 1983 در يك بازار فيلم در كشور ايتاليا، با هجومي از فيلم‌هاي اسلام‌ستيز و انقلابي رو به‌رو شدم كه يكي از پايه‌هاي آن آلمان غربي و ديگري كمپاني‌هاي صهيونيستي ايتاليا بود. آن فيلم‌ها به لحاظ مخاطب، پايه بازار را در نظر مي‌گرفتند، جذاب، پركشش و از نظر محتوا هم مثل فيلم 300 بودند، پس اين يك اتفاق جديد نيست و به احتمال زياد، آخرين اتفاق در اين زمينه هم نخواهد بود.
انتهای پیام /

 
   
 
    خانه |  درباره ما  |  تماس با ما  |  قوانین و مقررات  |  منابع |  جشنواره سينما |  خبر  
  كليه حقوق اين سايت براي sourehcinema.com محفوظ ميباشد
Copyright © 2003-2016 SourehCinema.com All rights reserved
توسعه دهندگان سايت  Email: info@sourehcinema.com