در نشست تخصصي «جشنواره محله» عنوان شد:
پوراحمد: «احمدزاده» دغدغه ساختن فيلم جنگي را در من زنده كرد
كارگردان «اتوبوس شب» گفت: وقتي داستان حبيب احمدزاده را خواندم، آن قدر روي من تاثير گذاشت كه دغدغه ساختن فيلم جنگي را در من زنده كرد.
به گزارش سايت سينمايي سوره، كيومرث پوراحمد در جلسه تخصصي جشنواره محله، درباره موضوع «سوژه يابي براي فيلم» به سخنراني پرداخت. پوراحمد درباره اهميت سوژهيابي براي ساخت فيلم گفت:«براي سوژهيابي نگاه به موضوع بسيار مهم و تاثيرگذار است، سوژههاي بسياري وجود دارد كه به ذهن ميرسد و در زندگي پيرامون ما حضور دارند، اما براي انتخاب سوژه ميبايست صبر و تامل داشته باشيم و مطمئن شويم كه اين سوژه دغدغه ماست و سپس دست به كار نوشتن فيلمنامه و ساختن فيلم شد. سوژه نقطه است و بايد داستان پيرامون اين نقطه شكل بگيرد.» پوراحمد درباره انتخاب سوژه براي فيلمهاي خودش گفت:«شخصا قاعدهاي براي انتخاب سوژه ندارم مثلا در مورد فيلم آخرم«اتوبوس شب» داستاني از حبيب احمدزاده خواندم و آن قدر روي من تاثير گذاشت كه دغدغه ساختن فيلم جنگي را در من زنده كرد.» البته براي تبديل سوژه به فيلمنامه بايد مرحله تحقيق را بسيار جدي تلقي كرد. كارگردان قصههاي مجيد درباره لزوم خوب ديدن براي انتخاب سوژه گفت:«خوب ديدن احتياج به تمرين دارد، البته اين تمرين ميبايست همراه با جهانبيني عميقي باشد و همين جهانبيني است كه تفاوتها را ايجاد ميكند، به عنوان مثال شخصيت معتاد سيد در فيلم براي هميشه ماندگار شد و سي سال بعد رخشان بنياعتماد در فيلم «خون بازي» شخصيت متمايز ديگري خلق كرد. همچنين بايد در نظر داشت كه كارگرداني تنها دكوپاژ كردن نيست بلكه دل و احساس هنرمند نيز بايد همراه اثر باشد.» انتهای پیام /