دلپاك:
حذف يك سيمرغ صدا از جوايز جشنواره، پاككردن صورت مسئله است
محمدرضا دلپاك گفت: حذف يك جايزه صدا از جوايز جشنواره فيلم فجر در واقع پاككردن صورت مسئله است و كمكي به حل مشكلات صدا در سينماي ايران نميكند.
به گزارش سايت سينمايي سوره، عضو هيأت مديره انجمن صدابرداران و صداگذاران سينماي ايران، در مورد تبديل جوايز صداگذاري و صدابرداري جشنواره فيلم فجر به يك جايزه صداي فيلم گفت: مبحث صدابرداري، مبحثي تكنيكي فني است و صداگذاري امري تكنيكي هنري. دلپاك افزود: اگرچه اين دو مقوله كاملا بر هم تاثيرگذارند و در نهايت تشكيل كليتي به نام صداي فيلم را ميدهند اما هركدام از اين دو رشته، ظرايف و ارزشهاي خاص خود را دارند و به اين دليل اين دو مبحث بايد جدا از هم داوري شوند. وي تصريح كرد: حتي با وجود پيشرفتهاي تكنيكي صداي سينماي ايران در چند سال اخير، بايد يك جايزه بهترين ميكس صدا نيز به اين جوايز افزوده ولي متأسفانه يك جايزه هم از بخش صدا را كم كردهاند. دلپاك در ادامه افزود: سينماي ما كمبودهاي بسياري در رشتههاي مختلف دارد ولي همه فقط به صدا نگاه ميكنند. اين صداگذار سينماي ايران همچنين در مورد جشنواره فجر و قوانين آن گفت: جشنواره فجر و جشن ملي با قوانيني مستقل است و تقليد از قوانين ساير جشنوارههاي خارجي، تنها به ضرر اين جشنواره است و باعث عدم رشد بخش مهمي از عوامل سينماي ايران ميشود، در حالي كه حضور اين جوايز باعث تشويق عوامل و در نهايت رشد سينماي ايران ميشود. وي در ادامه با انتقاد از عدم ورود نيروهاي جديد به عرصه صدا گفت: با وجود پيشرفتهاي تكنولوژيك كه در عرض سالهاي گذشته در عرصه صدا رخ داده، ولي كمتر شاهد ورود نيروي جديد به عرصه صدا در سينماي ايران هستيم، در حالي كه تربيت نيروي انساني و ورود آن به عرصه سينما ميتواند باعث شود كه خروجي بهتري را در فيلمهاي سينمايي شاهد باشيم. وي همچنين افزود: اكثر نيروهاي تازه وارد به صدا هم به صورت تجربي و خودجوش به يادگيري اين كار ميپردازند در حالي كه بايد اين آموزش به صورت آكادميك باشد. "بيپولي" نعمتالله در انتظار تصميم تهيهکننده کارگردان فيلم سينمايي "بيپولي" زمان توليد اين فيلم را منوط به نظر تهيهکننده آن دانست. حميد نعمتالله درباره زمان ساخت فيلم سينمايي "بيپولي" گفت: "قرار بود اوايل زمستان فيلم را کليد بزنيم، ولي هنوز شرايط مهيا نشده است. در واقع همه چيز به نظر آقاي مصطفي شايسته تهيهکننده فيلم بستگي دارد تا به محض فراهم شدن شرايط فيلمبرداري را آغاز کنيم." کارگردان "بوتيک" در ادامه درباره فعاليتهاي ديگر خود توضيح داد: "در حال حاضر تمام تمرکزم براي توليد فيلم سينمايي "بيپولي" متمرکز شده است که اميدوارم با فراهم شدن شرايط توليد، ساخت آن را هر چه زودتر شروع کنم." "بيپولي" دومين تجربه کارگرداني نعمتالله بعد از فيلم سينمايي "بوتيک" است که فيلمنامه آن را نعمتالله به صورت مشترک با هادي مقدمدوست نوشتهاند. اين فيلم داستان زوجي جوان است که پس از ازدواج در آستانه بچهدار شدن با مشکل بيپولي رو به رو ميشوند. دلپاك: حذف يك سيمرغ صدا از جوايز جشنواره، پاككردن صورت مسئله است محمدرضا دلپاك گفت: حذف يك جايزه صدا از جوايز جشنواره فيلم فجر در واقع پاككردن صورت مسئله است و كمكي به حل مشكلات صدا در سينماي ايران نميكند. عضو هيأت مديره انجمن صدابرداران و صداگذاران سينماي ايران، در مورد تبديل جوايز صداگذاري و صدابرداري جشنواره فيلم فجر به يك جايزه صداي فيلم گفت: مبحث صدابرداري، مبحثي تكنيكي فني است و صداگذاري امري تكنيكي هنري. دلپاك افزود: اگرچه اين دو مقوله كاملا بر هم تاثيرگذارند و در نهايت تشكيل كليتي به نام صداي فيلم را ميدهند اما هركدام از اين دو رشته، ظرايف و ارزشهاي خاص خود را دارند و به اين دليل اين دو مبحث بايد جدا از هم داوري شوند. وي تصريح كرد: حتي با وجود پيشرفتهاي تكنيكي صداي سينماي ايران در چند سال اخير، بايد يك جايزه بهترين ميكس صدا نيز به اين جوايز افزوده ولي متأسفانه يك جايزه هم از بخش صدا را كم كردهاند. دلپاك در ادامه افزود: سينماي ما كمبودهاي بسياري در رشتههاي مختلف دارد ولي همه فقط به صدا نگاه ميكنند. اين صداگذار سينماي ايران همچنين در مورد جشنواره فجر و قوانين آن گفت: جشنواره فجر و جشن ملي با قوانيني مستقل است و تقليد از قوانين ساير جشنوارههاي خارجي، تنها به ضرر اين جشنواره است و باعث عدم رشد بخش مهمي از عوامل سينماي ايران ميشود، در حالي كه حضور اين جوايز باعث تشويق عوامل و در نهايت رشد سينماي ايران ميشود. وي در ادامه با انتقاد از عدم ورود نيروهاي جديد به عرصه صدا گفت: با وجود پيشرفتهاي تكنولوژيك كه در عرض سالهاي گذشته در عرصه صدا رخ داده، ولي كمتر شاهد ورود نيروي جديد به عرصه صدا در سينماي ايران هستيم، در حالي كه تربيت نيروي انساني و ورود آن به عرصه سينما ميتواند باعث شود كه خروجي بهتري را در فيلمهاي سينمايي شاهد باشيم. وي همچنين افزود: اكثر نيروهاي تازه وارد به صدا هم به صورت تجربي و خودجوش به يادگيري اين كار ميپردازند در حالي كه بايد اين آموزش به صورت آكادميك باشد. انتهای پیام /