اپراي «كيارستمي» به مذاق فرانسويان خوش نيامد
منتقدان فرانسوي از اجراي «عباس كيارستمي» كارگردان ايراني از اپراي «كوزي فان توته» اثر «آمادئوس موتسارت» انتقاد كردند و آن را كسالتآور خواندند.
به گزارش سايت سينمايي سوره، واكنش بسياري از منتقدان فرانسوي در مقالاتي كه به مناسبت اجراي «عباس كيارستمي» از اين اپرا در رسانههاي فرانسوي منتشر شده، منتقدانه بوده و استقبال خوبي از آن نشده است. روزنامه «لو سواق» به قلم «سرژ مارتين» منتقد خود در مقالهاي كه در «اكس-ان-پرووانس» فرانسه - محل برگزاري اپرا- نوشته شده است، مينويسد: «كيارستمي كوزي فان توته را روي صحنه برد، تصاوير زيبايي خلق كرد اما متاسفانه در نهايت حسي در تماشاگران ايجاد نكرد.» به اعتقاد منتقدان فرانسوي تنها تعداد معدودي از كارگردانهاي بزرگ دنيا موفق شدهاند با موفقيت اين اپراي تاثيرگذار و در عين حال مشكل «موتسارت» را روي صحنه اپرا ببرند. اين منتقدان معتقدند كه حتي كارگردانهاي بزرگي همچون «وودي آلن» تا «كن لوچ» نيز به سختي توانستهاند اين امر را جامه عمل بپوشانند. چندي پيش فستيوال هنرهاي غنايي «اكس-آن-پرووانس» فرانسه به مناسبت شصتمين سال اين فستيوال از كيارستمي دعوت كرد تا اين اپرا را اجرا كند. كيارستمي كه پيش از اين تجربه چنداني در اين زمينه نداشت پس از چندي تامل آن را پذيرفت. اين فستيوال تا به حال به سختي كسي را براي اجراي اين اپرا پيشنهاد كرد است و همچنين از هيچ ايتاليايي تا به حال براي اجراي آن دعوت نشده است. روزنامه «لو سواق» همچنين مينويسد: كيارستمي كارگردان بزرگ ايراني فيلم «طعم گيلاس» اين اپراي موتسارت را اجرا كرد، اما نتيجهگيري از اين كار او نظرات ضد و نقيضي را در رسانههاي فرانسه با خود به همراه داشته است. اين روزنامه همچنين مينويسد: «اين كارگردان ايراني نگاه خوبي را در بازي و همچنين اجراي داستان در محيطي مديترانهاي و در ناپل ايتاليا داشته است. مناظر صحنه هم فوقالعاده زيبا و افسانهاي هستنند اما يكنواختي آن در نهايت آدمي را با كسالت و خستگي روبرو ميكند.» همچنين اين روزنامه از ناهمخواني لباس بازيگران با دكور نمايش انتقاد كرده است. «لو سواق» همينطور از ناهمخواني پردههاي اول و دوم نمايش و اجراي بيحس بعضي از بازيگران در پرده دوم، انتقاد كرده است. روزنامههاي ديگر فرانسويزبان نيز با انتشار مقالات جداگانهاي درباره اجراي «كيارستمي» از اپراي «موتسارت» نظرات گوناگوني را درباره اين برنامه منتشر كردهاند. به اعتقاد منتقدان فرانسوي «كيارستمي» نيز همچون ديگر كارگردانهاي بزرگ دنيا در اجراي اين اپرا آنچنان كه بايد و شايد موفق عمل نكرده است. بعضي از منتقدان فرانسوي معتقد هستند كه كيارستمي با اپراي موتسارت، نه به عنوان اثري موسيقايي، بلكه بيشتر به عنوان متني ادبي يا فلسفي برخورد كرده است.انتهای پیام /